Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31498
Title: صورةالمرأة في السينماالجزائرية (تحليل سيميولوجي من الفيلم الجزائري –امرأتان-)
Authors: حمايمي, محرز
ايعيش, فاطمة الزهراء
بن حود, خديجة
Keywords: صورة المرأة
السينما
الفيلم
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تمحورت دراستنا حول صورة المرأة في السينما الجزائرية ، واخترنا فيلم للمخرج أعمر اربيش من الفيلم " امرأتان" والذي من خلاله نبرز صورة المرأة في العقد الماضي في ذهنية المجتمع الجزائري محاولين معرفة مساهمة السينما في رسم صورة المرأة الجزائرية من خلال أعمالها ، واعتمدنا التساؤل المطروح: كيف تتجسد صورة المرأة في السينما الجزائرية ؟ وتهدف دراستنا إلى محاولة التعرف عن الدلالة السيميولوجية والأبعاد الدلالية لشخصية النسوية في الفيلم. وقد اعتمدنا في دراستنا على المنهج السيميولوجي" ونقصد بها البحث عن الدالة الحقيقية لمحتوى الرسائل مستخدمين العينة القصدية والتي تمثلت في انتقاء مقاطع الفيلم يدور محورها حول الشخصية النسوية وتوصلنا في الأخير إلى عدة نتائج مفادها: - خصائص الفيلم الجزائري "امرأتان" تتجلى من خلال الألوان وزوايا التصوير وكذلك من خلال السيناريو والفكرة المعتمدة حيث يختلف فيلم من فكرة لفكرة وواقع . - دلالة الشخصية النسوية في فيلم "امرأتان" تمثلت في واقع المرأة الأولى ومدى معاناتها كما جسدت في الفيلم والذي يعكس هذا الواقع فعلا في المجتمع الجزائري. - تختلف الأبعاد السيميولوجية باختلاف دور وصورة المرأة في فيلم " امرأتان"
Our study focused on the image of women in Algerian cinema, and we chose a film by director Omar Arbiche from the movie "Two Women", through which we shed light on the image of women in the past decade in the mentality of Algerian society, trying to identify the contribution of cinema in drawing the image of Algerian women through their works, and we adopted The question: How is the image of women embodied in Algerian cinema? Our study aims to try to identify the semiological significance and the semantic dimensions of the feminist personality in a film. In our study, we relied on the method. We resorted to using the so-called “psychological approach” and we mean to search for the true function of the content of the messages using the intentional sample, which was the selection of movie clips that revolve around the feminist personality. In the end, we reached several results: The characteristics of the Algerian film “Two Women” are reflected in the colors and shooting angles, as well as through the scenario and the approved idea, where the film differs from idea to idea and reality. - The significance of the female character in the movie "Two Women" was represented in the reality of the first woman and the extent of her suffering, as embodied in a film, which really reflects this reality in Algerian society. The semiological dimensions differ according to the role and image of the woman in the movie “Two Women.”
Description: التخصص: الاتصال الجماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31498
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iiche-fatima ezahra.pdf458,59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.