Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31508
Title: مقومات السياحة الجزائرية عبر مواقع التواصل الاجتماعي دراسة تحليلية لمنشورات صفحة وكالة المواساة للسياحة والأسفار - ورقلة- عبر الفيسبوك
Authors: بايوسف, مسعودة
غراب, مسلم بلال
Keywords: : مقومات السياحة الجزائرية
مواقع التواصل الاجتماعي
فيسبوك
Issue Date: 2022
Publisher: publicher
Abstract: تهدف هذه الدراسة للتعرف على كيفية عمل مواقع التواصل الاجتماعي في عرض مقومات السياحة الجزائرية وتزامنا مع ما يشهده وقتنا الحالي من زيادة التشابك والترابط بين هذه المواقع والنشاط السياحي، كصفحة وكالة المواساة للسياحة والأسفار ورقلة على موقع فيسبوك وهذا من خلال تحليل شامل للمنشورات التي تخص السياحة الجزائرية التي تقدر ب 17 منشور. تندرج هذه الدراسة ضمن الدراسات الوصفية ذات البعد التحليلي،باستخدام أسلوب التحليل الكمي والنوعي للبيانات، وذلك لتحليلها تحليلا شاملا واستخلاص النتائج، كما تم الاعتماد أيضا على أسلوب تحليل المضمون. وتمحورت الإشكالية كالتالي: كيف عملت وكالة المواساة على إبراز مقومات السياحة الجزائرية عبر صفحتها على الفيسبوك شكلا ومضمونا؟ أدوات البحث:تم اعتماد أداة الملاحظة واستمارة تحليل المضمون وذلك لتحليل المنشورات شكلا ومضمونا، تم التوصل في الأخير للنتائج التالية: 1- تبين من خلال نتائج الدراسة أن الصورة أهم شكل أو أسلوب عند القائمون بالاتصال ومسئولي صفحة وكالة المواساة للسياحة والأسفار في طرح المواضيع والمنشورات السياحية. 2- اتضح من خلال نتائج الدراسة أن المواد المنشورة كانت مواضيع متنوعة متفرقة إضافة للسياحة الصحراوية، وتأكد أيضا أن أكثر المنشورات التي تضمنتها الصفحة كانت معلومات إرشادية. 3- بينت نتائج الدراسة أن الصفحة كانت تهدف إلى الإعلام والتوعية بنسبة كبيرة وهذا لنشر وعي وثقافة سياحية تساهم مستقبلا في تنمية القطاع السياحي.
This study aims to learn how social media sites work in showcasing the elements of Algerian tourism and in conjunction with the increasing entanglement and interdependence of these sites and tourism activity, such as the Page of Mouassat Agency for Tourism and Travel and a Facebook post through a comprehensive analysis of the 17 publications concerning Algerian tourism. This study is part of descriptive studies with an analytical dimension, using the method of quantitative and qualitative analysis of data, the latter not only collecting statistical data but its field depends on the classification, interpretation and analysis of data and facts comprehensive analysis and conclusions, and has also relied on the method of content analysis. Search tools:The observation tool and content analysis form have been adopted to analyze publications in form and content, and the following findings have finally been reached: 1- The results of the study showed that the picture is the most important form or method for contacts and officials of the Mouassat Tourism and Travel Agency page in the topics and publications of tourism. 2- The results of the study showed that the published materials were various topics in addition to desert tourism, and it was also confirmed that the most of the publications on the page were indicative information. 3- The results of the study showed that the page was aimed at media and awareness to a large percentage and this to spread awareness and tourism culture that contributes in the future to the development of the tourism sector.
Description: تخصص: الاتصال الجماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31508
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.