Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31630
Title: الاضطرابات السلوكیة لدى الطفل في مرحلة ریاض الأطفال من وجھة نظر المربیة
Authors: مخن مجول, سامية
بوخلخال, إيناس
كديدي, مريم
Keywords: الاضطرابات السلوكیة
طفل الروضة
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: ھدفت ھذه الدراسة إلى معرفة درجة انتشار الاضطرابات السلوكیة لدى الطفل في مرحلة ریاض الأطفال والكشف عن الفروق في الاضطرابات السلوكیة تبعا لمتغیر الجنس والعمر ولذلك كانت تساؤلات الدراسة كالآتي : ما درجة انتشار اضطراب العدوان والخوف عند طفل الروضة ؟ - ھل توجد فروق ذات دلالة إحصائیة في الاضطرابات السلوكیة لدى الطفل في مرحلة ریاض الأطفال باختلاف الجنس ؟ - ھل توجد فروق ذات دلالة إحصائیة في الاضطرابات السلوكیة لدى الطفل في مرحلة ریاض الأطفال باختلاف العمر ؟ لاختبار فرضیات ھذه الدراسة تم استخدام المنھج الوصفي ، طبقت الدراسة على عینة تكونت 33 طفل ، أما فیما یخص أداة الدراسة فقد تبنینا مقیاس الاضطرابات السلوكیة لي زكي ، وقد تم تأكد من صدق بثبات الأداة، لمعالجة البیانات إحصائیا تم استخدام المتوسط الحسابي ، اختبار ت ، معامل ألف كرومباخ ، قد توصلت الدراسة إلى النتائج التالیة : - أن درجة انتشار اضطراب العدوان والخوف لدى طفل الروضة مرتفع - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائیة في الاضطرابات السلوكیة تعزى للجنس . - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائیة في الاضطرابات السلوكیة باختلاف العمر . - ولقد تم تفسیر النتائج فرضیات الدراسة على ضوء الإطار النظري ومجموعة من الدراسات السابقة
this study aimed to find out prevalence of behavioral disorders the child is in the kindergarten stage ، deteceting differences in behavioral disorders depending on gender and age ، therefore the study questions were as follows : - what is the prevalence of aggression and fear disorder in a kindergarten child? - are there statistically signficant differences in behavioral disorders in achild in kindergarten according to gender ? - are there statistically significant differrences in behavioral disorders in a child in kindergarten according to age ? to test the hypotheses of this study ،was used the descriptive approach was applied to a sample of the study formed from (33) a child ، as for the study tool we have adopted the behavioral disorders scale zaki the validity and reliability of the tool for proceccing statistical data has been used arithmetic mean and t.test، and cronbach‘ s alpha coefficient the study reached the following results: - the degree of prevalence of aggression and fear disiorder in a kindergarten child high. - there were no statistically significant differences in the disorders behaviorai in - kindergarten child due to gender. - there were no statistically signifant differences in the disorders behaviorai in kindergarten child due accordimg to age. and it has been annotation the results of the study hypotheses in light of the theoretical framework and group from brevious studies .
Description: التخصص:علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31630
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boukhalkhal-inas.pdf651,52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.