Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31634
Title: أبعاد الشخصية ومرجعياتها في مسرحية "سراييفو حبيبتي لنجيب الكيلاني"
Authors: أحلام, بن الشخ
ضاوية, لحرش
شبوب, فاطمة
Keywords: الشخصية
المسرحية
الأبعاد
المرجعيات
personality
play
dimensions
references
personnalité
jeu
dimensions
références
Issue Date: 2022
Publisher: université Kasdi Merbah-Ouargla
Abstract: تعتبر الشخصية في العمل المسرحي عنصر من العناصر الأساسية والضرورة التي تبنى عنها المسرحية كما تعتبر العمود الفقري بالنسبة لها. نظرا لهذا الأهمية اخترناها كموضوع للدراسة سمت الأبعاد الشخصية ومرجعياتها في مسرحية سراييفو حبيبتي تعالج هذه المسرحية معاناة شعب البونسة والهرسك المسلمين وحدث من اضطهاد وتضييق من قبل نصارى الصرب من ناحية ونصارى كرواتيا من ناحية أخرى. اعتمدت هذه الدراسة على المنهج اجتماعي نفسي بآليات الوصف ولمعالجة هذه الإشكالية اتبعنا الخطة المكونة من مدخله وأربعة فصول يحتوي كل فصل على ثلاثة مباحث الأول أنواع الشخصية، الثاني أبعاد الشخصية الثالث أنواع التشخيص في المسرحية أم رابعا مرجعيات الشخصية وأخيرا الخاتمة وهي الإجابة على مجمل ما جاء في الإشكالية.
Le personnage de l'œuvre théâtrale est considéré comme l'un des éléments fondamentaux et nécessaires sur lesquels la pièce est construite, et il est considéré comme l'épine dorsale de celle-ci. En raison de cette importance, nous l'avons choisi comme sujet d'étude Les dimensions personnelles et leurs références dans la pièce Sarajevo, mon amour. Cette étude s'est appuyée sur l'approche socio-psychologique avec les mécanismes de description.Pour aborder ce problème, nous avons suivi le plan composé de son entrée et de quatre chapitres.Chaque chapitre contient trois thèmes, le premier est les types de personnalité, le second est le dimensions de la personnalité, le troisième est les types de diagnostic dans la pièce, le quatrième est les références personnelles, et enfin la conclusion, qui est la réponse à la somme de ce qui a été énoncé dans la problématique.
The character in the theatrical work is one of the basic elements and the necessity on which the play is built، and it is considered the backbone for it. Due to this importance، we chose it as a subject for the study. The personal dimensions and their references were named in the play Sarajevo Habibi. This play deals with the suffering of the Muslim people of Bosnia and Herzegovina and the persecution and restriction of the Serbs on the one hand and the Christians of Croatia on the other hand. This study relied on the socio-psychological approach with the mechanisms of description. To address this problem، we followed the plan consisting of its entrance and four chapters. Each chapter contains three sections: the first types of personality، the second، the dimensions of personality، the third types of diagnosis in the play، or fourth، the personality references، and finally the conclusion، which is the answer to the entirety of what was stated in problematic.
Description: تخصص أدب عربي حديث ومعاصر قسم : اللغة والأدب العربي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31634
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
لحرش+شبوب.pdf388,34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.