Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31811
Title: مواقع التواصل الاجتماعي و الهوية الافتراضية لدى الطالب الجامعي(الفيس بوك كنموذج ) دراسة ميدانية على عينة من الطلبة بكلية العلوم الانسانية و الاجتماعية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة.
Authors: بوزغاية, باية
زعبوب, صفاء
Keywords: مواقع التواصل الاجتماعي
الهوية الافتراضية
فايس بوك
المجتمع الافتراضي
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة إلى الكشف عن دور مواقع التواصل الاجتماعي في إعادة تشكيل الهوية الافتراضية لدى الطالب الجامعي(فيس بوك كنموذج)، فتمت صياغة السؤال الرئيسي كم يلي: ما دور مواقع التواصل الاجتماعي في إعادة تشكيل الهوية الافتراضية لدى الطالب الجامعي بجامعة قاصدي مرباح-ورقلة؟ حيث كان الهدف من هذه الدراسة هو التعرف على مستخدمي الفيس بوك ودوره في تشكيا الهوية الافتراضية، من خلال التعرف على دور الفيس بوك من قبل الطلبة والاثر المترتبة عنه. حيث نرى أن مواقع التواصل الاجتماعي وسيلة هامة لانفتاح المجتمعات الافتراضية المختلفة على بعضها البعض وتعتبر أيضا فعالة للتواصل والتفاعل الاجتماعي من أجل تشكيل الهوية الافتراضية، وبالتالي تهدف دراستنا الى أن اغلب مستخدمي موقع فايس بوك يتواصلون باستخدام هوية افتراضية وذلك من أجل التصرف بكل حرية دون أن يتعرف المستخدم الأخر عن هويته الحقيقية كما استعنا في دراستنا بالمنهج الوصفي الذي مكننا من رسم خطوات دراستنا الميدانية وربطها بالجانب النظري للوصول في النهاية الى تحقيق هدف الدراسة، من خلال تحديد وتفسير النتائج الميدانية للخروج باستنتاجات تكون بمثابة إثبات للفرضيات المطروحة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد استمارة مكونة من 24 عبارة . وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج نذكرها:  أن مستخدمي موقع الفيس بوك لا يفشون أسمائهم الحقيقية، وان الهوية الافتراضية هي التي تكمل ما ينقص في الهوية الحقيقية لمستخدمي الفيس بوك، وأيضا أنه عدم إحساس مستخدمي الفيس بوك بالانتماء إلى المجتمع الافتراضي الذين ينتمون إليه أكثر من المجتمع الحقيقي.  ان الهوية الافتراضية التي يظهرها المستخدمون تعكس هويتهم الحقيقية، وان تجديد مستخدمي الفيس بوك لصورهم مرتبطة بحالة مزاجهم.
The study aims to reveal the role of social media in the redesign of the virtual identity of the college student (Facebook as a model), so the main question was formulated: what is the role of social media sites in the redesign of the virtual identity of the university student at the University of Qasidi Marbah-Ouargla? Where the aim of this study was to get acquainted with Facebook users and their role in the default identity of the Czech Republic, getting to know the role of Facebook by students and its effects. As we see that social networking sites are an important way for different virtual communities to open up to each other and it is also seen as effective for communication and social interaction to form virtual identity , our study therefore aims to ensure that most Facebook users communicate using a virtual identity in order to freely choose without being described The other user, on his real identity We also used in our study the descriptive method which allowed us to trace the stages of our field study and to link them to the theoretical side to finally achieve the goal of the study, by identifying and interpreting the field results to draw conclusions that serve as proof of the hypotheses put forward. To achieve the objectives of the study, a questionnaire consisting of 24 sentences was prepared. The study concluded a set of results, which we mention:  That Facebook users do not disclose their real names, and that virtual identity is what completes what is missing in the real identity of Facebook users, and also that Facebook users do not feel they belong to the virtual community to which they belong than the real community.  The default identity that users display as their real identity and the renewal of their photos by Facebook users is related to their mood.
Description: التخصص: علم الاجتماع الاتصال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31811
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
zaaboub-safa.pdf355,47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.