Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31897
Title: جماليات الاستباق والاسترجاع في رواية غابت سعاد لبوشعيب الساوري
Authors: عمار, حلاسة
بومعزة, أمينة عفيفة
عباضلي, سندس
Keywords: الاستباق
الاسترجاع
جماليا الاستباق والاسترجاع
رواية غابت سعاد
المفارقة الزمنية
الزمن
anticipation
récupération
anticipation et récupération esthétiques
le roman Ghabat Souad
paradoxe temporel
temps
anticipation
retrieval
aesthetically anticipating and retrieval
the novel Ghabit Souad
temporal paradox
time
Issue Date: 2022
Publisher: université Kasdi Merbah-Ouargla
Abstract: هدفنا من هذا البحث هو الكشف عن بناء الزمن في الرواية المغاربية، وأخذنا كنموذج لدراستنا هده رواية غابت سعاد للكاتب المغربي بو شعيب الساوري، التي تروي قصة تحمل مشكلة قضت مضاجع المجتمع المغربي فترة الثمانينات، ألا وهي الهجرة المجهولة والغامضة للشابات المغربيات إلى دول الخليج. وقد استغل الكاتب الفضاء القصصي ليحول الزمن الحقيقي إلى زمن فني. وقد تبين لنا من خلال الدراسة أن هناك تباينا بين زمن القصة وزمن السرد، حيث أن الزمن داخل السرد يخضع لتصرف السارد فيقوم بتغييره حسب الضرورات الفنية، أي أن السارد يستخدم المفارقات الزمنية لترتيب الأحداث الروائية عن طريق تقنيتين هما: الاستباق والاسترجاع، الذين يهدفان إلى عدم التطابق بين نظام القصة ونظام السرد، فيعتمد في سرد الأحداث إما على الخلاصة والحذف بهدف التسريع، أو على المشهد والوصف بهدف الإبطاء، ومن هنا تشكلت ثنائية (القصة / السرد).
Notre objectif dans cette recherche est de révéler la construction du temps dans le roman maghrébin, et nous avons pris comme modèle pour notre étude ce roman Souad Absent de l'écrivain marocain Bouchaib Al-Sauri, qui raconte une histoire porteuse d'un problème qui hantait la société marocaine. dans les années 80, à savoir la migration inconnue et mystérieuse de jeunes femmes marocaines vers les pays du Golfe. L'écrivain a profité de l'espace fictionnel pour transformer le temps réel en temps artistique. Grâce à l'étude, il nous est apparu clairement qu'il existe un décalage entre le temps de l'histoire et le temps de la narration, car le temps dans la narration est soumis au comportement du narrateur, il le modifie donc en fonction des nécessités techniques, que c'est-à-dire que le narrateur utilise des paradoxes temporels pour organiser les événements narratifs à travers deux techniques : l'anticipation et la récupération, qui ne visent pas à La congruence entre le système d'histoire et le système de narration, dans lequel la narration des événements dépend soit du résumé et de la suppression dans l'ordre pour accélérer, ou sur la scène et la description pour ralentir, d'où la dualité (récit/narration) qui s'est formée.
Ougoal in this research is to reveal the construction of time in the Maghreb novel, and we took as a model for our study this novel by Moroccan writer Bouchaib Al-Sauri, which tells a story that bears a problem that haunted Moroccan society in the eighties, namely the unknown and mysterious migration of young Moroccan women to the Gulf countries. The writer took advantage of the fictional space to transform real time into artistic time. Through the study, it became clear to us that there is a discrepancy between the time of the story and the time of the narration, as the time within the narration is subject to the narrator’s behavior, so he changes it according to technical necessities. The congruence between the story system and the narration system, in which the narration of events depends either on the summary and deletion with the aim of accelerating, or on the scene and description with the aim of slowing down, hence the duality (story / narration) wasformed.
Description: قسم اللغة والأدب العربي تخصص:أدب عربي حديث ومعاصر
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31897
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بومعزة+عباضلي.pdf1,1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.