Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32032
Title: المحتوى الدلالي في كتاب القراءة للسنة الخامسة ابتدائي دراسة وصفية
Authors: حنان, عواريب
فطيمة, بن طرفة
سمية بوعيشة
Keywords: التعليمية
المحتوى
المتعلم
كتاب السنة الخامسة
الأهداف
الدلالة
معاييرالاختيار
Pédagogique
contenu
apprenant
livre de cinquième année
objectifs
signification
critères de sélection
Educational
content
learner
fifthyear book
objectives
significance
Issue Date: 2022
Publisher: universite kasdi merbah ouargla
Abstract: تناولنا في هذه الدراسة الموسومة المتمثلة في: المحتوى الدلالي للسنة الخامسة ابتدائي , محاولين الإجابة عن إشكالية متمثلة في المحتوى الدلالي من حيث الترادف والتضاد, والمحتوى وفق معايير الاختيار, حيث تطرقنا في الفصل النظري الى مفهوم التعليمية وأنوعها, والمحتوى والدلالة وقضاياها, وفي الفصل التطبيقي تناولنا دراسة المحتوى دراسة تحليلية وفق معايير الاختيار وعلاقته بالأهداف المقربة, باعتبار المحتوى العنصر الوحيد الذي يربط المتعلم بالمادة العلمية, كما له من أهمية في غرس القيم والتزويد بمختلف المعارف واكتساب المتعلم رصيدا لغويا, ومهارة لغوية مهمة, ألا وهي : القراءة – الكتابة – التعبير.
Dans cette étude étiquetée, nous avons traité : le contenu sémantique de la cinquième année du primaire, en essayant de répondre à un problème représenté dans le contenu sémantique en termes de synonymie et d'antagonisme, et contenu selon les critères de sélection. est une étude analytique selon les critères de sélection et sa relation avec les objectifs immédiats, étant donné que le contenu est le seul élément qui relie l'apprenant au matériel scientifique, et il est également important pour inculquer des valeurs et fournir diverses connaissances et l'acquisition par l'apprenant d'un crédit linguistique, et d'une compétence langagière importante, à savoir : lecture - écriture - expression.
In this tagged study, we dealt with:the semantic content of the fifthyear of primaryschool, trying to answer a problem represented in the semantic content in terms of synonymy and antagonism, and content according to the selectioncriteria. The study of the content is an analytical study according to the selection criteria and itsrelationship to the immediate goals, giventhat the content is the onlyelementthat links the learner to the scientific material, and itisalso of importance in instilling values and providing various knowledge and the learner’s acquisition of linguisticcredit, and an important languageskill, namely:reading - writing - expression.
Description: قسم اللغة و الأدب العربي تخصص: اللسانيات التطبيقية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32032
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بوعيشة+بن طرفة.pdf1,18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.