Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32075
Title: الرأسمال التعليمي للأم وعلاقته بالأساليب التنشئة الاجتماعية دراسة ميدانية على بعض الأمهات بولاية ورقلة
Authors: بن حدوش, عيسى
شريف, أمينة
Keywords: الرأسمال التعليمي للأم
التنشئة الاجتماعية للطفل
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت دراستناالمعنونة ب"الرأسمال التعليمي للأم وعلاقته بالأساليب التنشئة الاجتماعية دراسة ميدانية على بعض الأمهات بولاية ورقلة " فطرحنا التساؤل الرئيسيالتالي: ما طبيعة العلاقة بين الرأسمال التعليمي للام وأسلوبالتنشئة الاجتماعية؟وتنطويتحته مجموعة من التساؤلات الفرعية: 1. هل تستخدم الأمهات الرأسمال التعليمي في المفاضلة والاختيار بين أساليب التنشئة الاجتماعية للطفل؟ 2. هل تستثمر الأمهات رأسمالهن التعليمي في إنتاج وإعادة إنتاج التمايز الاجتماعي بفعل التنشئة الاجتماعية؟ 3. هل تلجأ الأمهات إلى توظيف تكنولوجيا الأعلام والاتصال في عملية التنشئة الاجتماعية للطفل؟ 4. كيف ينعكس أسلوب التنشئة الممارس من طرف الأم على شخصية وسلوك الطفل؟ وللإجابة على التساؤلات الدراسة اعتمدنا على مجموعة من الإجراءات المنهجية المتمثلة في المنهج البحث الميداني مستخدمين فيذلك أدوات جمع البيانات استمارة استبيان،وطبقت هذه الدراسة على عينة متكونة من 30 أم بولاية ورقلة، وأسفرت نتائجه ذهالدراسة : أن الرأسمال التعليمي للام له علاقة وثيقة بأساليب التنشئة الاجتماعية للطفل، وذلك من مواقفها والخبرات والمهارات التعليمية والثقافية التي تمتلكها من شهادات تعليمية، كما استخدام الأم التعليم كسلطة رمزية للتحكم في قراراتها وفرض مكانتها الاجتماعية.
The purpose of our study entitled "Mother’s Educational Capital and its Relationship to the Methods of Socialization aimed to study a medal on some mothers in state of Ouargla"Aftarahna the main question next: What is the natureof the relationship between the educational Capital of the mother and the method of Socialization? Under this question are sub-questions: 1. Do mothers use educational capital and choose between the methods of socialization of the child? 2. Do mothers invest their educationalcapital in production and reproduction of social differentiation through Socialization? 3. Do mothers resort to employing information and communication technology in the child’s socialization process? 4. How does the upbringing style practiced by the mother reflect on the child’s personality and behavior? To answer the questions, the study relies on a set of methodological procedures of thedescriptive approach, using the data questionnaire collection tools, and applied this study, consisting of 30 others in the state of Ouargla, the results of this study resulted in; the educational capital of the mother has close relationship with methods of socialization the child, based on her educational and ovltural experiences and challenges that she possesses, such as the mother’s use of education as a symbdic authority to contrd her decisions and impasse her social status.
Description: التخصص: علم اجتماع تربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32075
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cherif-amina.pdf1,15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.