Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32215
Title: دور وظيفة استقطاب الموارد البشرية في تحقيق الميزة التنافسية ( دراسة ميدانية في شركة مغرب سيراميك لصناعة الخزف - توقرت )
Authors: سعيدات, النجمي
العرافي, أحمد
نجاع, نورالهدى
Keywords: الاستقطاب
الميزةالتنافسية
الموارد البشرية
competitive advantage
polarization
human resources
Issue Date: 13-Jun-2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تعتبر وظيفة الاستقطاب من الوظائف الاساسية في إدارة الموارد البشرية، والتي تهتم بتوفير أنسب المرشحين لشغل المناصب الشاغرة وتوفير كفاءات قادرة على خلق ميزة تنافسية للمنظمة، تمكنها من التغلب على منافسيها وبقائها في السوق، حيث يتم استقطابهم داخليا من خلال الترقية او النقل او الاعلان الداخلي، ويتم خارجيا من خلال مصادر خارجية مختلفة أهمها الاعلان. تهدف هذه الدراسة الىمعرفة دور وظيفة استقطاب المواردا لبشرية في تحقيق الميزة التنافسية في شركة مغرب سيراميك لصناعة الخزف حيث يعتبر المورد البشريه والمكونا لاساسي من مكونات المؤسسةا ذانهامهم اامتلكت من موارد مالية وماديةو تكنولوجية ولمتم تلكالمواردالبشريةالملائمة ذات الكفاءةوالفعاليةفلابدمن مآلهاالى الفشل. تم الاعتماد في هذها لدراسة على الاستبان ةكأداةلجمع المعلومات والاجابةعلى اشكاليةوفرضيات هذها لدراسة ونستخلص من هذها لدراسةان شركة مغرب سيراميك لصناعةا لخزف تعتمدعلى المصادرالخارجية في الاستقطاب وهذا من اجل تحقيق ميزة تنافسية ابتكاريةومبدعةلتلبيةحاجات الزبون
The polarization function is one of the core functions in human resources management, which is concerned with providing the most suitable candidates for vacant positions and providing competencies capable of creating a competitive advantage for the organization, enabling it to overcome its competitors and remain in the market, attracting them internally through promotion, transfer or internal advertising and being done externally through various external sources, the most important of which is advertising. This study aimed to know the role of the function of attracting human resources in achieving the competitive advantage in the Maghreb Ceramic Company for the manufacture of ceramics, where the human resource is the main component of the components of the institution, 'as it possesses financial, material and technological resources and does not possess the appropriate human resources efficiently and effectively, so it must be paid for. to failure. The company uses the sources of polarization to appoint the most appropriate employees and to know the impact of the criteria for attracting them to achieve a competitive advantage in the industrial sector. In this study, the questionnaire was relied on as a tool for collecting information and answering the problems and hypotheses of this study. We conclude from this study that Maghreb Ceramics for the manufacture of ceramics depends on external sources in polarization, and this is in order to achieve an innovative and creative competitive advantage to meet the needs of the customer.
Description: إدارة أعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32215
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
elarafi-nadgaa.pdf3,19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.