Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32225
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorإسماعيل, سيبوكر-
dc.contributor.authorرابحة, يوسفي-
dc.contributor.authorدناقير, فتيحة-
dc.date.accessioned2023-03-05T15:18:46Z-
dc.date.available2023-03-05T15:18:46Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32225-
dc.descriptionتخصص: لسانيات تطبيقية قسم اللغة والأدب العربيen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة المعنونةب" مصطلحات التعليمية في الكتب النحوية التراثية - كتاب المقتضب للمبرد أنموذجا " إلى الالتفات إلى التراث العربي وقراءته قراءة معاصرة تبرز أهميته وفائدته في مجال تعليم اللغة، محاولين بذلك في الإسهام في التأصيل للمصطلحات التعليمية التي تهتم بها التعليمية الحديثة، وقد جاءت الدراسة في فصلين،و مقدمة وخاتمة وقد تحدثنا بالتفصيل في الفصل النظري عن المصطلحات وكل ماله علاقة بهذا الموضوع ،أما الفصل التطبيقي فقد درسنا فيه مصطلحات التعليمية الحديثة في كتاب المقتضب للبرد ،حيث قمنا بتحليل المدونة واستخراج أهم المصطلحات التعليمية ، وأما الخاتمة فقد تضمنت أهم النتائج المتوصل إليها منها:أن كتاب المقتضب يتضمن مصطلحات تعليميةرغم كونه من الكتب النحوية التراثية، ومن أمثلة المصطلحات التي استخرجناها: المتعلم -امتحان-المعلم اختيار- طريقة - مشافهة - الاستماع- قراءة - شرح....en_US
dc.description.abstractCette étude, intitulée "Terminologie éducative dans les livres de grammaire traditionnelle - Livre Al Muqtab d'Al-Mubarrad comme modèle", visait à prêter attention au patrimoine arabe et à le lire comme une lecture contemporaine qui met en évidence son importance et son utilité dans le domaine de la langue. l'éducation, en essayant de le faire en contribuant à l'enracinement des termes éducatifs qui concernent l'éducation moderne, et l'étude est venue En deux chapitres, une introduction et une conclusion, nous avons parlé en détail dans le chapitre théorique de la terminologie et de tout ce qui s'y rapporte à ce sujet. Quant à la conclusion, elle comprenait les résultats les plus importants qui ont été atteints, y compris : Le livre d'Al-Muqtadib comprend des termes éducatifs bien qu'il soit l'un des livres de grammaire traditionnels. Des exemples de termes que nous avons extraits sont : l'apprenant - le test - le choix de l'enseignant - méthode - oral - écoute - lecture - explication....-
dc.description.abstractThis study, entitled "Educational Terms in Heritage Grammar Books - The Brief Book of the Anmudja Cooler", aimed to pay attention to the Arab heritage and read it contemporary reading highlighting its importance and usefulness in the field of language education, thereby trying to contribute to the rooting of the educational terms that modern education is interested in, and the study came in two chapters, introduction and conclusion We talked in detail in the theoretical chapter about terms and all that has to do with this subject, but the practical chapter we studied the modern learning terms in the book Brief cold, where we analyzed the blog and extracted the most important educational terms, and the conclusion included the most important findings of them: The brief book contains educational terms despite being a heritage grammar book, and examples of the terms we have extracted include: learner- exam- teacher selection - method - healing - listening - reading - explanation....-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniversité Kasdi Merbah-Ouarglaen_US
dc.subjectالتعليميةen_US
dc.subjectمصطلحات التعليميةen_US
dc.subjectكتب نحويةen_US
dc.subjectتراثيةen_US
dc.subjectكتاب المقتضبen_US
dc.subjectالمبردen_US
dc.subjectpédagogiqueen_US
dc.subjecttermes pédagogiquesen_US
dc.subjectgrammaireen_US
dc.subjectpatrimoineen_US
dc.subjectle livre brefen_US
dc.subjectle dossieren_US
dc.subjectEducationalen_US
dc.subjectEducational Termsen_US
dc.subjectGrammar Booksen_US
dc.subjectHeritageen_US
dc.subjectBook Of The Briefen_US
dc.titleمُصْطَلَحَاتُ التَّعْلِيمِيَّةِ فِي الكُتُبِ النَّحْوِيَّةِ التُّرَاثِيَّةِ –كِتَابُ المُقْتَضَب لِلْمُبَرَّدِ أُنْمُوذَجًا– دارسة و صفية تحليليةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
يوسفي+دناقير.pdf1,08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.