Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32226
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorهند, تمار-
dc.contributor.authorسويقات, وردة-
dc.contributor.authorبن حمو, جمعة-
dc.date.accessioned2023-03-05T15:43:03Z-
dc.date.available2023-03-05T15:43:03Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32226-
dc.descriptionقسم اللغة والأدب العربي تخصص: لسانيات تطبيقيةen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدّراسة الموسومة بـ: ''المرجعيات الثقافية في نصوص كتاب اللغة العربية للسنة الرابعة من التّعليم الابتدائي'' إلى كشف المرجعيات المتضمّنة في نصوص الكتاب بغية إبراز أهميتها في تعليم النّصوص التّعليمية، وذلك عبر خطة مضبوطة بفصلين: فصل نظري وآخر تطبيقي. وظهر تنوع المرجعيات الثقافية في الكتاب المدروس، فمنها: المرجعيّات الدّينية والأخلاقيّة والمرجعيات الوطنية التّاريخيّة والمرجعيات الاجتماعيّة والمرجعيّات العلميّة، مع تفاوت في النّسب بينها؛ إذ تمّ التّركيز في نصوص الكتاب على المرجعيات الأخلاقية وهذا لحاجة التّلميذ إليها في هذه المرحلة، لتبني شخصيته على أسس سليمة.en_US
dc.description.abstractCette étude, intitulée : "références culturelles dans les Textes du livre de langue arabe pour la quatrième année de l'enseignement primaire", visait à révéler les références incluses dans les textes du livre, afin de souligner leur importance dans l'enseignement des textes éducatifs, à travers un plan fixe avec deux chapitres : un chapitre théorique et un appliqué. Une variété de références culturelles sont apparues dans le livre étudié, y compris : des références religieuses et morales, des références historiques nationales, des références sociales et des références scientifiques, avec des proportions variables entre elles, car l'accent dans les textes du livre était mis sur les références morales, et c'est parce que l'étudiant en a besoin à ce stade, pour construire sa personnalité sur des bases solides.-
dc.description.abstractThis entitled study <cultural references in Arabic Language book for the Fourth Year of Primary education > aimed to detect the contained references in the book's texts. In order to demonstrate its importance in teaching educational texts. And that's through a controlled blueprint by two chapters: theoretical chapter and another practical one. And the diversity of cultural references in the thoughtful book emerged such as: religious and ethical references, national historical references, social references and scientific references with varying ratios; In the texts of the book, emphasis was placed on ethical references and this is for the pupil's need at this stage to build his personality on sound foundations.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniversité Kasdi Merbah-Ouarglaen_US
dc.subjectالمرجعيّة الثقافيّةen_US
dc.subjectالنص التعليميen_US
dc.subjectréférence culturelleen_US
dc.subjecttexte éducatifen_US
dc.subjectcultural referenceen_US
dc.subjecteducational texten_US
dc.titleالمرجعيات الثقافية في نصوص كتاب اللغة العربية للسنة الرابعة من التعليم الابتدائيen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
سويقات+بن حمو.pdf764,75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.