Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32256
Title: تأثير الترويج على السلوك الوصفي للطبيب في ظل جائحة كورونا دراسة حالة على أطباء مستشفى سليمان عميرات توقرت وبعض الأطباء الخواص
Authors: كاهي, فطيمة
سعداوي, جهاد
حمي, راوية
Keywords: تقرت
مزيج ترويجي دوائي
سلوك وصفي للطبيب
مستشفى سليمان عميرات
drug promotional mixture
Touggourt
Soliman Omeirat Hospital
descriptive behavior doctor
advertising
Issue Date: 13-Jun-2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح– ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر المزيج الترويجي على السلوك الوصفي للطبيب في ظل جائحة كورونا من خلال أبعاد الترويج (الإعلان، البيع الشخصي، تنشيط المبيعات، العلاقات العامة، التسويق المباشر) ولتحقيق هذه الأهداف إعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي بإستخدام (51) إستبانة وزعت على أطباء مستشفى سليمان عميرات وبعض الأطباء الخواص في تقرت. وقد توصلت الدراسة إلى أن هناك تأثير ايجابي للترويج من خلال بعد (الإعلان) على السلوك الوصفي للطبيب في حين أن الابعاد الأخرى (البيع الشخصي، تنشيط المبيعات، العلاقات العامة، التسويق المباشر) لا تؤثر على السلوك الوصفي. وقد توصلت الدراسة أيضا الى أنه لاتوجد فروقات في اجابات عينة الدراسة تعزى إلى المتغيرات الدمغرافية
This study aims to identify the impact of promotion on the descriptive behavior of the doctor in light of the Corona pandemic through the dimensions of promotion (advertising, personal selling, sales activation, public relations, direct marketing). The doctors of Suleiman Amirat Hospital and some private doctors in Touggourt. The study found that there is a positive effect of promotion through the dimension (advertising) on the descriptive behavior of the doctor, while the other dimensions (personal selling, sales promotion, public relations, direct marketing) do not affect the descriptive behavior. The study also concluded that there are no differences in the answers of the study sample due to demographic variables
Description: تسويق خدمات
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32256
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
saadawi-hami.pdf2,22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.