Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32275
Title: أثر إدارة الانطباع على الثقافة التنظيمية دراسة حالة في المديرية الجهوية موبيليس بورقلة
Authors: مناصرية, رشيد
بحماني, جمال الدين
الطيبي, المختار
Keywords: ثقافة التنظيمية
إدارة الانطباع
impression management
organizational culture
Issue Date: 12-Jun-2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح– ورقلة
Abstract: .تهدف هذه الدراسة إلى التعرف بشكل دقيق على مدى تأثير إدارة الانطباع على الثقافة التنظيمية في المديرية الجهوية موبيليس بورقلة، بالإضافة إلى دراسة العلاقة بين متغيرات الدراسة، وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لدراسة الموضوع، كما تم الاعتماد على دراسة الحالة من خلال الاستبيان ومعالجته الإحصائية عن طريق برنامج spss، وتم توزيع الاستبيان على ( 42) موظف في مؤسسة المديرية الجهوية موبيليس بورقلة.مستوى الثقافة التنظيمية بين الموظفين في المديرية الجهوية بورقلة عالي وهذا راجع إلى اهتمام الموظفين في المؤسسة محل الدراسة بأبعاد الثقافة التنظيمية ، و قد تبين أيضا أن المؤسسة عينة الدراسة تهتم وبشكل رئيسي ببعدي إدارة الانطباع التمثيل والترهيب خصوصا، وعلى العموم أيضا بالأبعاد المتبقية (الحظوة، تعزيز الذات، التوسل)، وأن إدارة الانطباع لها أثر ذو دلالة إحصائية على الثقافة التنظيمية في المؤسسة محل الدراسة ، وهذا ما يوحي على وجود علاقة طردية بين إدارة الانطباع كمتغير مستقل والثقافة التنظيمية كمتغير تابع، وبناءا على هذه النتائج قد توصلنا الى توصيات أهمها ضرورة اهتمام المؤسسة بتحسين مناخ العمل التنظيمي كونه يعكس انطباع للمؤسسة وبالتالي رسم ثقافة تنظيمية موحدة داخل المؤسسة .
This study aims to identify precisely the extent of the impact of impression management on the organizational culture in the Mobilis in Ouargla Regional Directorate. In addition to studying the relationship between the study variables. The descriptive analytical approach was used to study the subject, and the case study was relied upon through the questionnaire and its statistical treatment through an SPSS program. The questionnaire was distributed to 42 employees of the Mobilis Regional Directorate Corporation. The study concluded that the level of organizational culture among the employees in the directorate is high, and this is due to the interest of the employees in the institution under study in the dimensions of organizational culture and study in the dimensions of organizational culture. It was also found that the study sample institution is mainly concerned with the two dimensions of residual impression management (favor, self-enhancement, begging) and that impression management has a statistically significant effect on the organizational culture in the institution under study, and this suggests that there is a direct relationship between impression management as a dependent variable. Based on these results, we reached recommendations, the most important of which is the need for the institution to pay attention to improving the organizational work climate, as it reflects the impression of the institution and thus draws a unified organizational culture within the institution.
Description: إدارة أعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32275
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
behmen-eltaibi.pdf1,85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.