Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32380
Title: مساهمة إبداع المنتج في تحسين الأداء التنافسي للمؤسسة الصناعيةدراسة حالة مؤسسة المرجان الجديدة لصناعة الأنابيب البلاستيكية بتقرت
Authors: بن زاوي, خالدة
خباز, ربيعة
حجاج, عبد الرؤوف
Keywords: مرونة
منتج جديد
منتج مطور تكلفة
تسليم
جودة
إبداع منتج
أداء تنافسي
delivery
competitive performance
product innovation
new product cost
developed product
flexibility
quality
Issue Date: 11-Jun-2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح– ورقلة
Abstract: هدف هذه الدراسة إلى التعرف على كيفية مساهمة إبداع المنتج من خلال بعدي إبداع المنتج الجديد والمطور في تحسين الأداء التنافسي بالتركيز على الأبعاد التالية : التكلفة، الجودة، المرونة والتسليم، لمؤسسة المرجان الجديدة لصناعة الأنابيب البلاستيكية بتقرت. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام أداة الاستبانة لجمع البيانات حيث تمت المعالجة الإحصائية لـ (59) استمارة إستبانة، وذلك باستخدام مجموعة الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعيةspss الإصدار 25، بالإضافة إلى المقابلة، حيث تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لدراسة الموضوع. تم التوصل إلى عدد من النتائج أهمها مستوى توافر منخفض لأبعاد إبداع المنتج في المؤسسة محل الدراسة، مستوى الأداء التنافسي بدرجات مرتفعة، كما أنه هناك علاقة ارتباط طردية موجبة متوسطة بين إبداع المنتج والأداء التنافسي في المؤسسة محل الدراسة، بعد المنتج المطور أكثر مساهمة في تحسين الأداء التنافسي في المؤسسة محل الدراسة This study aimed to identify how product innovation through the dimensions of new and developed product innovation contributes to improving competitive performance by focusing on the following dimensions: cost, quality, flexibility and delivery, of the New Mourjane Corporation for the manufacture of plastic pipes in Touggourt. To achieve the objectives of the study, a questionnaire tool was used to collect data, whereby (59) questionnaire forms were statistically processed, using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) version 25, in addition to the interview, where the descriptive analytical approach was used to study the subject. A number of results have been reached, the most important of which is a low level of availability of the dimensions of product creativity in the in Corporation under study, the level of competitive performance in high degrees, and there is a positive, medium, direct correlation between product creativity and competitive performance in the Corporation under study, after the developed product is more contributing to improving performance. Competitive ness in the Corporation under study.
Description: إدارة أعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32380
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben zawi-kabaz.pdf1,24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.