Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32529
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorخديجي مختارية-
dc.contributor.authorبوحسون العربي-
dc.date.accessioned2023-04-13T08:46:06Z-
dc.date.available2023-04-13T08:46:06Z-
dc.date.issued2023-03-31-
dc.identifier.issn2170-1121-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32529-
dc.descriptionمجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعيةen_US
dc.description.abstractما نهدف إليه من خلال هذه الدراسة الميدانية هو توضيح العلاقة بين " الشباب المراهق" و" الهوية اللغوية"، منطلقين من فكرة أساسية مفادها أنّ أول مرحلة لبناء الهوية الاجتماعية هي مرحلة "بناء الذات"، خاصة وأنّ المراهقة هي مرحلة مفصلية وحرجة في سيرورة البناء هذه، الأمر الذي جعلنا نطرح الإشكالية وفق منظور تساؤلي مفاده: إذا كانت المراهقة ظاهرة نفسية، اجتماعية وثقافية بامتياز ترتبط اجمالا بمفهوم " الأزمة"، فهل علاقة الشاب المراهق باللغة والهوية هي فعلا علاقة متأزمة؟ كيف نسمي علاقة الشاب المراهق باللغة والهوية، هل هي علاقة اغتراب أم اقتراب، خاصة وأنّ مفهوم "الأزمة" هو قاسمهما المشترك؟ ومن ثمّ فإنّ حقيقة تأرجح الشاب المراهق في علاقته بالهوية اللغوية بين الاغتراب والاقتراب هي حقيقة أبعد ما تكون أن يساهم فيها عامل واحد. كما أنّ النقطة الجوهرية في هذا المقال هي تتبع البناء التصوري للشباب المراهق، سواء تعلّق الأمر بتمثلاته للغة تواصله المستحدثة أو تمثلاته للغة العربية، وهذا باستخدام تقنية شبكة الترابط والتداعيات "Réseau d’association"و"الجماعة البؤرية""Focus du groupe "على عينة مكونة من 30 شاب مراهق ومراهقة بمدينة سيدي بلعباس غرب الجزائر، وهذا بهدف توضيح التركيبة اللغوية والسيميائية في أسلوب تواصل الشباب المراهق وأهم دوافعه لاستحداثها. لنحدد وفقا لذلك تموضع هوية الشاب المراهق بين اطاره المرجعي وتداعيات عالمه المعولم من خلال استنطاق تمثلاته بناءا ودلالة. We aim through this field study to clarify the relationship between teenagers and language identity, starting from the basic idea that the first stage of building social identity is the stage of building oneself. Especially as adolescence is a critical stage in this construction process. Therefore, we raised the problem according to a questionable perspective : if adolescence is a psychological, social and cultural phenomenon that is generally linked to the concept of crisis, is the relationship of the teenager to language identity is really a crisis ? How do we call the adolescent’s relationship with language and identity, Is it a relationship of alienation or approach? Especially since the concept of crisis is their common denominator. According to the above, we will follow in this article the representations of young adolescents of the language of daily communication and representations of the Arabic language, in order to clarify the implications of his globalized world on the formation of linguistic identity. To achieve this, we used ‘The association Networck’ and ‘’Focus groupe ‘on a sample of thirty (30) teenagers between the ages of 12 and 18 from the city of Sidi Bel Abbesen_US
dc.language.isootheren_US
dc.relation.ispartofseriesVolume 15, Numéro 1 2023;-
dc.subjectYoung Teenen_US
dc.subjectLinguistic identityen_US
dc.subjectAlienationen_US
dc.subjectCrisisen_US
dc.subjectCultureen_US
dc.titleYoung Algerian Teenager and Language: Problematic identity search (Crisis of alienation or approaching الشباب الجزائري المراهق واللغة: إشكالية البحث عن هوية الهوية (أزمة اغتراب أم اقتراب؟)en_US
dc.title.alternativeAn exploratory field study on a sample of youth in Sidi Bel Abbesen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:numéro 54 SSH V15 N1 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S5407.pdf685,54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.