Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32538
Title: الارتياح المدرسي لدى الطفل الجزائري و جودة الحياة المدرسية Exploring Algerian children’s school well-being and quality of their school life’s using Draw and write technique.
Authors: بلعزوق سمية
تيليوين حبيب
Keywords: Quality of school life
School well-being
Quality of education
Relationship between the teacher and the student
Draw and write technique
Issue Date: 31-Mar-2023
Series/Report no.: Volume 15, Numéro 1 2023;
Abstract: This study explored the views of Algerian children about their school well-being and aimed to, identify the dimensions of quality of school life in Algeria. Draw and write technique was used in order to elicit the views of primary school pupils (ages 8-12) regarding their own schools and their prospects of becoming more satisfying places. The research was conducted with a sample of 171 students who were randomly selected from Oran city schools. A triangulation methodology was used in order to analyse the data .The study succeeded in developing a model of quality of school life based on three main domains: Relational, Educational, and Physical, which were in turn divided into seven dimensions: The quality of the relationship between teacher and student, cleanliness and safety in schools, quality of relationship with peers, quality of education, availability of facilities in schools, quality of relationship with the administrative staff, and leisure and extracurricular activities. The study also found that the quality of the relationship between the teacher and the student was the most determinant dimension of school satisfaction from the pupils' point of view. These results were discussed on the light of current international research.تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف أراء الاطفال حول مختلف العوامل المساهمة في الشعور بالارتياح المدرسي لديهم و في ضوء ذلك سيتم تصميم نموذج تضنيفي لأبعاد جودة الحياة المدرسية ،ثم بناءا عليه سيتم تحديد البعد الاكثر تأثيرا في الشعور بالارتياح المدرسي لدى الاطفال في الطور الابتدائي في الجزائر من وجهة نظرهم و قد تبنت هذه الدراسة مقاربة البحث بالمشاركة ،و ذلك بإشراك الاطفال في البحث و الاستماع لوجهة نظرهم و لتحقيق ذلك قمنا بالاستعانة لتقنية الرسم و التعبير،و قد شملت عينة الدراسة 171تلميذ (100 ذكور 71 إناث ) تتراوح أعمارهم ما بين( 08 إلى 12 سنة ) اختيرت عشوائيا من مدارس مدينة وهران الابتدائية ، و قد تم تحليل البيانات باستخدام منهج البحث المتعدد الطرائق و قد توصلت الدراسة إلى تصميم نموذج لأبعاد جودة الحياة المدرسية يقوم على ثلاث مجالات رئيسية وهي مجال تعليمي ، علائقي وفيزيقي تتفرع منها سبعة ابعاد وهي : جودة العلاقة بين المعلّم و المتعلم، النظافة و الأمان، جودة العلاقة مع الأقران، جودة التعليم ، مدى توفر المرافق في المدرسة، جودة العلاقة مع الطاقم الإداري وبعد النشاطات الترفيهية .كما توصلت الدراسة إلى أنّ بعد جودة العلاقة بين المعلم و المتعلّم هو الأكثر تأثيرا في الارتياح المدرسي من وجهة نظر الاطفال.
Description: مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32538
ISSN: 2170-1121
Appears in Collections:numéro 54 SSH V15 N1 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S5411.pdf441,02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.