Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32550
Title: التطبيب الشعبي في المجتمع المحلي دراسة أنثروبولوجية في ثقافةوممارسات التطبيب الشعبي بمدينة بسكرة
Authors: كبار, عبد الله
بولـــــبير, فاروق
Keywords: الطب والمتطبب
التطبيب الشعبي
مجتمع محلي
ثقافة التطبيب
ممارسة التطبيب
مدينة بسكرة
medicine and medicine
folk medicine
local community
medicine culture
medicine culture
Biskra city
Issue Date: 2022
Publisher: جامعـة قـاصدي مربـاح ورقـلة
Abstract: اعتمدت دراستنا على المصادر الجزائرية بشكل قدر الإمكان بكل فصول الدراسة لتكون أكثر مصداقية وموضوعية وميدانية تصب في الثقافة الطبية للعلاج الشعبي بالمجتمع وتبرز مختلف الممارسات الشعبيةبأشكالها، كون ثقافة التطبيب بالمجتمع البسكري فن من فنون التراث الجزائري المتمثل في بقاء وبروز العديد منالممارسات العلاجية الشعبيةوان اختفى معظمهاوواكبأغلبها عصرنا الحديث والمشكلة بذلك تنظيما ثقافيا آخر يشير إلىأسباب تمسك المجتمع بمعتقداته وأعرافه وممارساته العلاجية بأشكال تطبيب تعطي لنا صورة عن واقع معاش بكافة أقطار المجتمع الجزائري يحكي تاريخ الماضي ويجسد أسباب بقاء الفرد الجزائري على عهد الأجداد ومعطيات الطبيعة ما يعبرعن هويةووحدة اجتماعية بثقافات متعددة تكلم عنها العديد من الأطباء والعلماء والباحثين الأجانب أمثال: هيلتون سيمبسون- دي بونشالDUPONCHELLE)) الذي كان يعالج المرضى في وهران خلال الفترة الاستعمارية شامبويون (CHAMPOUILLON) وزيوونسكي (DZIEWONSKY)أسانسي (Assensi) من حيث أن التداوي بالأعشاب عند المحليين طريقة فعالة، ويضعون في حسبانهم تفوق تقنياتهمكونهمجتمع حامل لتراث وموروث ثقافي وشعبي جزائريتعاقبت عليه مختلف الحضارات بالمدينة ولامست به نفوس وعقليات تعايشت بأنماط وأشكال ثقافية يحكمها تنظيم ذهني عقائدي مرتبط بالدين ظهر على شكل تنظيم اجتماعي وثقافي وذهني موروث تحكمه العادات والتقاليد والأعراف المبنية على ثقة الناس ومشاركاتهم لممارساتهم المنزلية ومع المعالجين الشعبيين الذين لهم مكانتهم الاجتماعية المنافسة للطبيب الأكاديمي وشهاداته الورقية بشهادات الناس وخبرتهم في مجال ينصح به العديد من الأكاديميين ومنظمة الصحة العالمية دون أن ننسى ما تناقلته الأجيال من ثقافة وطقوس ومعتقدات علاجية كالعلاج بالحضرة والأولياء الصالحين، والسحر والحجامة والنار والكي والأعشاب ومستخلصاتها الطبية وغيرها ،حيث كان لها تأثير بارز في سلوكيات الناس وأفعالهم اتجاه المرض بحثا عن سبل الشفاء والتخلص من الألم بطرق طبيعية وحيوانية وغيبية إن دعت الضرورة ليأسهم من أشكال العلاج الأكاديمية التي تحمل شكلا واحدا في حين تمنح الأشكال التقليدية العديد من الطرق التي كانت شفاء لبعضهم وخصص لها بمرور الزمن أماكن للعلاج بمنازل بسيطة ومعدات تقليدية قد أخذت نصيبها من الحداثة في وقتنا الحالي وذلك بوجود مراكز علاج شعبية بمقومات المراكز الأكاديمية تحت مسمى العناية الجسدية بطاقات شابة تعلمت الطب الشعبي وورثت الثقافة وجعلت منه مهنة بمجتمعها بمقابل مادي يحكمهالعرف في دفع أتعاب المعالج وتعبر عنه جملة "ملح اليد".
Our study relied on Algerian sources as much as possible in all chapters of the study to be more credible, objective and field-based, pouring into the medical culture of folk treatment in the community and highlighting the various folk practices in their forms, because the culture of medicine in the diabetes community is an art of the Algerian heritage represented in the survival and emergence of many therapeutic practices The people, even if most of them disappeared and most of them accompanied our modern age, and the problem with this is another cultural organization that points to the reasons for the society’s adherence to its beliefs, customs and therapeutic practices in forms of medicine that give us a picture of the reality of living in all parts of Algerian society. Identity and social unity in multiple cultures talked about by many foreign doctors, scientists and researchers, such as: Hilton Simpson-duponchelle, who was treating patients in Oran during the colonial period, Champouillon and dziewonsky, in terms of herbal medicine The locals are an effective method, and they take into account the superiority of their technologies as a society that carries a cultural heritage and heritage I and my Algerian people have been affected by various civilizations in the city and touched by souls and mentalities that coexisted in cultural patterns and forms governed by an ideological mental organization linked to religion that appeared in the form of an inherited social, cultural and mental organization governed by customs, traditions and customs based on people’s trust and participation in their home practices and with folk healers who have a social standing that competes with the doctor The academic and his paper certificates testify to people’s testimonies and their experience in a field recommended by many academics and the World Health Organization without forgetting the culture, rituals and therapeutic beliefs that were passed down through generations, such as treatment by the Presence and the Righteous Guardians, magic, cupping, fire, ironing, herbs and their medical extracts and others, which had a prominent impact on people’s behaviors and actions. The trend of the disease in search of ways to heal and get rid of pain by natural, animal and metaphysical ways, if necessary, because of their despair of the academic forms of treatment that carry one form, while the traditional forms give many ways that were healing for some of them, and over time were allocated places for treatment with simple homes and traditional equipment that took their share From modernity to our time, with the presence of treatment centers Popularity with the components of academic centers under the name of physical care. Young cards learned folk medicine and inherited the culture and made it a profession in her community in return for a fee governed by the custom of paying the fees of the therapist, which is expressed in the phrase “salt of the hand”.
Description: أنثروبولوجيا الصحة والمرض
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32550
Appears in Collections:Département de sociologie - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Boulbir_Farouk_Doctorat.pdf2,72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.