Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32557
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorاحمد فلوح-
dc.date.accessioned2023-04-13T09:49:13Z-
dc.date.available2023-04-13T09:49:13Z-
dc.date.issued2023-03-31-
dc.identifier.issn2170-1121-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32557-
dc.descriptionمجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعيةen_US
dc.description.abstractيعتبر المنهاج التربوي من أهم موضوعات التربية، وهو المرتكز الأساسي في بناء التربية والتعليم وأساس تطويرهمـا، وهو وسيلة المجتمع في تربية وتنشئة أفراده وصقل شخصيته، بما يتوافق وفلسفته ومبادئه الممتدة في التاريخ، والتي تمثل ماضي الأمة ورصيدها وتراثها الذي يميزها عن باقي المجتمعات، ويبرز هويتها الثقافية. والمناهج هي الوسيلة التي تضمن بقاء المجتمع في الحاضر، وثباته أمام التيارات والفلسفات والمؤثرات المختلفة التي يعج بها العالم، وهي التي تمكنه من رفع التحديات الراهنة، وهي وسيلة المجتمع في رسم استراتيجياته المستقبلية من اجل تحقيق نموه و تقدمه. فالمناهج التربوية الصحيحة السليمة الواضحة القائمة على أسس سليمة ومبادئ متينة فلسفية واجتماعية وعلمية ونفسية، والتي تراعي في تصميمها جميع العناصر المكونة للمنهاج، التلميذ، المعلم، الأهداف، المحتوى، طرائق التدريس، ووسائله، الأنشطة الصفية واللاصفية، التقويم.والقائمة على علاقة الأبعاد الأساسية لسياسة التربية والتعليم، التعلم والمعرفة، والمجتمع. هي الكفيلة بتحقيق أهداف الأسرة والمدرسة والمجتمع. الكلمات المفتاحية: المنهاج التربوي؛ المنهج التقليدي؛ المنهج الحديث؛ عناصر المنهاج؛ أنواع المناهج. Abstract: The educational curriculum is considered one of the most important subjects of education, and it is the main foundation in building education and the basis for their development. It is the society’s way of raising and nurturing its members and refining their personality. In accordance with his philosophy and principles extended in history, Which represents the nation’s past, credit, and heritage that distinguishes it from other societies, and highlights its cultural identity. The curricula are the means that guarantee the survival of society in the present, and its steadfastness in the face of the various currents, philosophies, and influences that the world is full of, which enable it to raise the current challenges, and it is the means of society in drawing up its future strategies in order to achieve its growth and progress. The correct, educational curricula are based on sound foundations and solid philosophical, social, scientific and psychological principles. Which takes into account in its design all the constituent elements of the curriculum, the student, the teacher, objectives, content, teaching methods and means, classroom and extra-curricular activities, and evaluation, And based on the relationship of the basic dimensions of education policy, learning and knowledge, and society. It is the guarantee of achieving the goals of the family, school and societyen_US
dc.language.isootheren_US
dc.relation.ispartofseriesVolume 15, Numéro 1 2023;-
dc.subjecteducational Curriculumen_US
dc.subjecttraditional curriculumen_US
dc.subjectmodern curriculumen_US
dc.subjectcurriculum elementsen_US
dc.subjectcurriculum typesen_US
dc.titleقراءة في مفاهيم المنهاج التربوي Reading the concepts of the educational curriculumen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:numéro 54 SSH V15 N1 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S5414.pdf148,58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.