Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32562
Title: تقييم جودة الرعاية الاجتماعية في المؤسسات المتخصصة في الإعاقات السمعية والبصرية من وجهة نظر أولياء الأطفال Evaluating the Social Welfare Quality in Institutions of Auditory and Visual Impairments from the Parents’ Viewpoint
Other Titles: A Field Study of an Audio-visually Impaired Children School in Ouargla
Authors: عمار حسيني
دحمان سويسي
عبد المليح نقبيل
Keywords: Social welfare
auditory and visual impairments
children
Issue Date: 31-Mar-2023
Series/Report no.: Volume 15, Numéro 1 2023;
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى تقييم جودة الرعاية الاجتماعية المقدمة في المؤسسات المتخصصة في الإعاقات السمعية والبصرية من وجهة نظر أولياء التلاميذ بمدينة ورقلة. و من أجل تحقيق أهداف الدراسة تم الاستعانة باستمارة بحث تتكون من أربعة أبعاد هي: كفايات معلمي الطلبة من ذوي الاحتياجات الخاصة، بيئة التعلم المدرسية وغرفة الصف، الأنشطة والوسائل التعليمية، استراتيجيات وطرق التدريس. ووزعت هذه الاستمارة على عينة تتكون من 34 فردا، وتم اختيار المنهج الوصفي الذي يتناسب مع مثل هذه الدراسات. توصلت هذه الدراسة إلى أن هذه المؤسسات ترقى إلى المستوى المطلوب حسب وجهة نظر الأولياء، ووجود بعض النقائص في توفير وسائل تعليمية حديثة تتوافق مع متطلبات هذه الفئة. الكلمات المفتاحية: الرعاية الاجتماعية؛ الإعاقات السمعية والبصرية؛ أطفال. Abstract: This study aims to assess the quality of social care provided in institutions for auditory and/or visual impairments according to the pupils’ parents in the city of Ouargla. In order to achieve the objectives of the study, a questionnaire has been used through four dimensions: teachers’ competencies for pupils with disabilities, the school learning environment and the classroom, educational activities and materials, and teaching strategies and methods. The questionnaire has been distributed to a sample of 34 parents, and the descriptive approach is chosen for that it fits this case study. This study has found that these institutions live up to the required level according to the parents' opinions, and there are some deficiencies in providing modern educational aids that are compatible with the requirements of this group
Description: مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32562
ISSN: 2170-1121
Appears in Collections:numéro 54 SSH V15 N1 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S5415.pdf151,6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.