Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32566
Title: تقييم مستوى التمثيل المعرفي للمعلومات لدى عينة من تلاميذ الثالثة ثانوي بولاية الواديAssessment of the level of cognitive representation of information in a sample of 3rd secondary students in El-oued
Authors: قشاشطه عبد الرحمن
بن ساسي عقيل
Keywords: Cognitive representation of information
Third year high school students
Issue Date: 31-Mar-2023
Series/Report no.: Volume 15, Numéro 1 2023;
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مستوى التمثيل المعرفي للمعلومات لدى تلاميذ الثالثة ثانوي، ومدى اختلاف التمثيل المعرفي باختلاف جنس المتعلم، والشعبة. شارك في الدراسة 53 فردا(25 تلميذا: 10 علوم تجريبية،15 آداب وفلسفة؛ و 28 تلميذة: 11 علوم تجريبية، 17 آداب وفلسفة) مستوى الثالثة ثانوي بحاسي خليفة ولاية الوادي، اخترناهم بالطريقة العشوائية البسيطة، لجمع البيانات تبنينا مقياس النماذج الثلاثية للتمثيل المعرفي للمعلومات لرجب (2007). بعد تحليل البيانات باستعمال SPSS 22.0، أظهرت النتائج ما يأتي: - مستوى التمثيل المعرفي للمعلومات لدى أفراد العينة مرتفع (يفوق المتوسط الفرضي). - لا توجد فروق دالّة إحصائيا في التمثيل المعرفي تعزى للجنس(ذكور/إناث). - توجد فروق دالة إحصائيا عند (0.01) في التمثيل المعرفي تعزى للشعبة (علوم تجريبية / آداب وفلسفة). Abstract:This study aimed at determining the level of cognitive representation of information among the third secondary school pupils, and the extent of the differences in cognitive representation according to the learner's gender and field. 53 pupils participated in the study (25males: 10 experimental sciences, 15 arts and philosophy; and 28 females: 11 experimental sciences, 17 arts and philosophy) of the third secondary level in Hassi Khalifa, El Oued province, we chose them using the simple random method. For data collection, we adopted the three-model scale of cognitive representation of information Rajab (2007). After analyzing the data using SPSS 22.0, the results showed the following: - The level of cognitive representation of information among the sample was high (beyond the hypothetical average). - There were no statistically significant differences in cognitive representation due to gender (males/females). - There were statistically significant differences at (0.01)level in the cognitive representation due to the field (experimental sciences / literature and philosophy).
Description: مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32566
ISSN: 2170-1121
Appears in Collections:numéro 54 SSH V15 N1 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S5416.pdf166,48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.