Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32734
Title: دور الابتكار التسويقي في خلق ميزة تنافسية للخدمات الصحية دراسة حالة – مصحة الضياء ورقلة
Authors: بن تفاث, عبد الحق
زيناي, الحاج العربي
عواشير, احمد عبد الروؤف
Keywords: المزيج التسويقي
التسويق
الميزة التنافسية
الابتكار التسويقي
marketing
الابتكار
innovation
marketing mix
competitive advantage
marketing innovation
Issue Date: 15-May-2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تعمل منظمات الأعمال المعاصرة في بيئة دينامكية معقدة تتطور خلالها التقنية بشكل جامح وتتغير فيها ملامح الأسواق وظروف المنافسة بشدة, وهدا ما أدى إلى تقادم المنتجات بسرعة وتقليص دورة حياتها من جهة, وتعدد الخيارات والبدائل أمام المستهلكين من جهة أخرى. ولتتمكن المنظمات من مجابهة الضغوط الشديدة ومواكبة التطورات السريعة خصوصا على مستوى ميول وتطلعات المستهلكين, عليها إدامة مزاياها التنافسية ودعم تفوقها عن منافسيها وهدا عن طريق خلق تفضيل قوي لدى عملائها لما تقدمه من خلال ممارسات وأساليب أصبح الابتكار التسويقي من أهمها. وحتى نكشف مدى وجود علاقة بين الابتكار التسويقي والميزة التنافسية للخدمات الصحية اخترنا مصحة الضياء بورقلة كنموذج لإحدى المؤسسات الناشطة في مجال الخدمات الصحية لندرس على مستواها دور الابتكار التسويقي في خلق ميزة تنافسية. وقد خلصت الدراسة إلى أن هناك علاقة تأثير طرديه بين دور الابتكار على مستوى عناصر المزيج التسويقي وبين خلق الميزة التنافسية للخدمات الصحية,غير أن شدة التأثير تختلف من عنصر لأخر, ففي حين كان الابتكار على مستوى العروض والخدمات كان أكثر خلق وتعزيز للميزة التنافسية وعلية قمنا بتقديم مجموعة من الاقتراحات التي من شأنها أن تحسن من مستو الابتكار التسويقي بشكل سينعكس إيجابا على الميزة التنافسية للخدمات الصحية
Contemporary business organizations operate in a complex dynamic environment in which technology evolves wildly and markets and competition conditions change dramatically, leading to rapid product aging and a shortened life cycle, on the one hand, and multiple choices and alternatives for consumers on the other. In order to cope with extreme pressures and to keep abreast of rapid developments, particularly in the level of consumer preferences and aspirations, organizations must maintain their competitive advantages and further their advantage over competitors by creating a strong preference among their customers for the practices and methods they offer, the most important of which is marketing innovation. In order to uncover the extent to which marketing innovation is linked to the competitive edge of health services, we chose the Dhia Bourkila Health Services Department as a model for an institution active in the field of health services to examine at its level the role of marketing innovation in creating a competitive advantage. The study concluded that there is a correlation between the role of innovation at the level of the elements of the marketing mix and the creation of competitive advantage for health services, but the severity of the impact varies from one element to another, whereas innovation at the level of offers and services was more creating and enhancing competitive advantage. We have put forward a set of proposals that will improve the level of marketing innovation so that it will reflect positively on the competitive advantage of health services.
Description: تسويق الخدمات
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32734
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
zinai-awachir.pdf3,27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.