Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32746
Title: SMS دور الإعلان عبر خدمة الرسائل القصيرة في التأثير على اتجاهات المستهلكين دراسة ميدانية لعينة من متعاملي مؤسسة موبيليس – ورقلة
Authors: كاهي, فطيمة
بوزيان, سليمان
Keywords: تكييف الإعلان
إعلان عبر الهاتف المحمول
مصداقية
اتجاهات المستهلكين
متعة
إزعاج
معلومة المقدمة
mobile advertising
information provided
amusement
disturbance
credibility
ad adaptation
consumer trends
Issue Date: 24-May-2018
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى تحديد أثر الإعلان بواسطة خدمة الرسائل القصيرة (Sms)على اتجاهات المستهلكين، وكذلك التعرف على التعرف على خدمة الإعلان عبر الهاتف المحمول في مؤسسة موبيليس والتعرف كذلك على اتجاهات المستهلكين، والتعرف أيضا على العلاقة بين الاعلان عبر الهاتف المحمول واتجاهات المستهلكين، حيث اعتمدت الدراسة المنهج المتكامل في البحوث التطبيقية لتحقيق الارتباط بين الجانب النظري والتطبيقي بالمساعدة مع المنهج التحليلي وذلك باستخدام الاستبيان لقياس صحة فرضيات الدراسة، وقد جرت دراسة عينية عشوائية من متعاملي موبيليس بلغ عددها (78) فرد ولتحليل البيانات واختبار الفرضيات تم استخدام البرنامج الإحصائي Spss25 ، وتوصلت الدراسة إلى: - يوجد مستوى إدراك متوسط لأبعاد الإعلان عبر خدمة الرسائل القصيرة؛ - يوجد أثر ايجابي ذو دلالة إحصائية لأبعاد الإعلان عبر الرسائل القصيرة على اتجاهات المستهلكين؛ - إن الإعلان عبر الهاتف المحمول يحقق فوائد للمؤسسات المُعلنة؛ - على المؤسسات التجارية استخدام وابتكار الاعلان عبر الهاتف المحمول
The aim of this study is to determine the impact of SMS advertising on consumer trends, Also, to identify Mobilis mobile advertising service; identify consumer trends, and the relationship between mobile advertising and consumer trends,The study adopted the integrated approachin applied research to achieve the correlation between the theoretical and practical aspects with use of the analytical method using the questionnaire to measure the validity of the hypotheses of the study. A random sample of (78)users of Mobilis, and Spss25was used to analyze and validate data.The study concluded that: - There is an average level of awareness of the ad dimensions of the SMS service; - There is a statistically significant positive effect of SMS advertising dimensions on consumer trends; - Mobile advertising benefits the advertised institutions; - Businesses should adopt and innovate advertising through mobiles
Description: تسويق خدمات
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32746
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bouzaian-sliman.pdf1,27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.