Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32895
Title: مساهمة تكنولوجيا المعلومات في تحسين جودة الخدمة ( دراسةحالة فرع سونلغاز – توقرت )
Authors: بن الحبيب, محسن
عليات, سفيان
صخر, عبد اللطيف
Keywords: تكنولوجيا المعلومات
مؤسسة سونالغاز
sonalgas foundation
جودة الخدمة
quality of service
information technology
improved service quality
Issue Date: 23-Jun-2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف هذه الد ا رسة إلى إب ا رز العلاقة الوطيدة بين تكنولوجيا المعلومات و جودة الخدمة و الدور الذي تلعبه التكنولوجيا في تحسين جودة الخدمة من الناحية النظرية . أما تطبيقيا ، فقد تم إسقاط هذه العلاقة و هذا الدور على مؤسسة سونلغاز بولاية توقرت ، ثم حاولنا قياس جودة الخدمة المقدمة من جهة نظر الموظفين .تمت هذه الد ا رسة بمؤسسة سونلغاز بولاية توقرت على عينة تتمثل في 23 عامل ، ونسعى في هذه الد ا رسة إلى معرفة مدى مساهمة تكنولوجيا المعلومات في تحسين جودة الخدمة في قطاع الكهرباء و الغاز ، حيث يصب موضوع هذه الد ا رسة على اهم التقنيات تكنلوجيا المعلومات المستخدمة من طرف المؤسسة في اطار تحسين جوة الخدمة ، و كذا نعمل على إب ا رز دور الفعال لتكنولوجيا المعلومات في تحسين جودة الخدمة المقدمة في مؤسسة سونلغاز، وقد تم استخدام الاستبانة كأداة للبحث ، وتم تحليل نتائجها باستعمال أساليب وأدوات والتي أكدت صحة الفرضية الرئيسية القائلة بأنه تساهم ،(spss) و )Excel( : إحصائية مثل تكنولوجيا المعلومات في تحسين جودة الخدمة المقدمة في شركة سونلغاز توقرت ، كذلك من أبرز النتائج التي خرجنا بها من هذه الد ا رسة ، هي ضرورة تحديث وتطوير نظام تكنولوجيا المعلومات كي تساهم بشكل أفضل في تحسين جودة الخدمة المقدمة في المؤسسة.
This study took place at Sonlgas in touggourt , throughout this reaserch we seek to know the extent to which IT contributes to improving the quality of service in the electricity and gas sector, The topic of this study focuses on the most important techniques of information technology used by the enterprise in the framework of improving the service atmosphere And that's how we work to highlight the effective role of IT in improving the quality of service provided at SONLGAS, The identification was used as a research tool and its results were analysed using statistical methods and tools such as: (Excel) and (spss), which confirmed the validity of the main hypothesis that there is a moral link between the use of information technology and the improvement of the quality of services provided at Sonelgas. as well as one of the most notable outcomes of this study is the need to modernize and develop the information technology system in order to better contribute to improving the quality of service provided in the company .
Description: ادارة الاعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32895
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aliiat-sakar.pdf1,5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.