Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32900
Title: إدارة المعرفة كمدخل لتعزيز الأداء المعرفي في مؤسسات التعليم العالي دراسة لعينة من أساتذة كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التجارية وعلوم التسيير جامعة قاصدي مرباح-ورقلة-
Authors: هتهات ,المهدي
خطاف, الهام
عبداللاوي, أيمن عبدالرحمان
Keywords: إدارة المعرفة
جامعة
University
التعليم العالي
أساتذة
الأداء المعرفي
Cognitive Performance
Knowledge Management
Higher Education
Issue Date: 12-Jun-2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة الدور الذي يلعبه تطبيق إدا رة المعرفة في المساهمة في تعزيز الأداء المعرفي لمؤسسات التعليم العالي بشكل عام ، وفي جامعة قاصدي مرباح ورقلة على وجه الخصوص، و دراسة العلاقة بين متغيرات الدراسة ، حيث استندت الدراسة على المنهج الوصفي في الإحاطة بالجوانب النظرية للموضوع من الجزء النظري، كما تم إعداد استبانة الكترونية كأداة لجمع البيانات في الجزء التطبيقي للدراسة، و توزيعها على عينة عشوائية بسيطة مكونة من لتحليل البيانات و )spss- 23 ( أستاذ بكلية العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير، كما تم أيضا استخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية) 25 ( المعطيات، من خلال الاعتماد على المتوسطات الحسابية ، الانحرافات المعيارية ،معاملات الارتباط و تحليل الإنحدار الخطي التدريجي. حيث خلصت الدراسة في الأخير إلى عدة نتائج أهمها : وجود علاقة ذو دلالة إحصائية بين إدارة المعرفة والأداء المعرفي ، حيث كلما زاد تطبيق إدارة المعرفة في لهذه العلاقة الطردية، أما القوة التفسيرية )R= مؤسسات التعليم العالي كلما عزز وزاد ذلك من أدائها المعرفي، ويبرز ذلك في قيمة معامل الارتباط ) 0.857 و توصلت الدراسة أيضا إلى أنه بالرغم من تطبيق إدارة المعرفة بالمؤسسة محل الدراسة إلا أن هناك بعض النقائص في .)R2=0,575 ( للنموذج فقد بلغت تطبيقها لأبعاد هذا المدخل بشكل متكامل الأمر الذي قد يؤثر سلبا على أدائها المعرفي.
This study aimed to determine the role of applying the "Knowledge Management" in contributing to enhance the "Cognitive Performance" in higher education institutions in general, and the University of Ouargla in particular, and to study the relation between the variables of the study. The study was based on the descriptive and analytical approach of the theoretical aspects of the subject. An electronic questionnaire was also prepared to collect data in the applied study, and distributed to a small random sample of (32) professors in the Faculty of Economics, Commercial Sciences and Management Sciences. The "Statistical Package for Social Sciences" (SPSS-25) was also used to analyze the data. By relying on "Arithmetic Averages", "Standard Deviations", "Correlation Coefficients" and "Gradual Linear Regression Analysis", where the study ended with a set of results, the most important of which are: There is a statistically significant relationship between "Knowledge Management" and "Cognitive Performance", as the more "Knowledge Management" is applied in higher education institutions, the higher the "Cognitive Performance", and the value of the "Correlation Coefficient" (R = 0.758) indicates this direct relation, and the model "Explanatory Power" reached (575 = R2). The study also found that, despite the application of "Knowledge Management" in the organization under study, there is a defect in "diagnosing knowledge" in an integrated way, which may negatively affect its "Cognitive Performance".
Description: إدارة أعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32900
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kataf-abedelawi.pdf2,68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.