Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32928
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبن عيشاوي, أحمد-
dc.contributor.authorالوازن, عاصم سعيد-
dc.contributor.authorخلفة, مهدي-
dc.date.accessioned2023-05-14T09:54:20Z-
dc.date.available2023-05-14T09:54:20Z-
dc.date.issued2022-06-13-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32928-
dc.descriptionادارة موارد بشريةen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة للتعرف على تكنولوجيا المعلومات والاتصال بأبعادها: (البنية التحتية، نظم المعلوماتوشبكاتالاتصال، متطلبات تكنولوجيا المعلومات)، وتأثيرها على الأداء في المؤسسة بمؤسسة اتصالات الجزائر لولايةورقلة، حيث تم استخدام الاستبانة كأداة لجمع البيانات واستطلاع أراء العمال بالمؤسسة، حيث تم توزيع (50) استبانة، وتم استعادتها، والتأكد من أنها صالحة للتحليل، كما تم استخدام برنامج SPSS 21 لاختبار فرضيات الدراسة وقد اظهرت الدراسة عدة نتائج أهمها: مفتاح نجاح المؤسسة وفعاليتها مرتبط بشكل وثيق ومباشر بمدى معرفة العاملين بكيفية إنجاز أعمالهم. أدى استخدام وسائل تكنولوجيا المعلومات والاتصال المتطورة إلى تحسين مستوى الأداء بالمؤسسة لدى مؤسسة اتصالات الجزائر بولاية ورقلة القدرة على تبني الأفكار والأساليب الجديدة في العمل. يوجد أثر ذو دلالة إحصائية للأبعاد الثلاثة لتكنولوجيا المعلومات والاتصال على الأداء لدى عينة من عمال مؤسسةاتصالات الجزائر بولاية ورقلة عند مستوى الدلالة (0.05=α) لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الأداء في المؤسسة تعزى إلى المتغيرات الشخصية والوظيفية (الجنس، السن، المستوى التعليمي، الخبرة المهنية).en_US
dc.description.abstractThis studyaimed to identify information and communication technology in itsdimensions: (infrastructure, information systems and communication networks,information technologyrequirements), and its impact on the performance of theorganization in the Algerian Telecom Corporation in the state of Ouregla. (50)questionnaires, and (50) wereretrieved.. Wealsoused a program SPSS21 to test the hypotheses of the study, the studyshowedresults, including:  The key to the organization’ssuccess and effectivenessisclosely and directlyrelated to the extent to whichitsemployees know how to accomplishtheirwork;  The use of advanced information and communication technologymeansimproved the organization’s performance; Algeria Telecom, in the wilaya of Ouregla, has the ability to adopt new ideas and methods of work;  There is a statisticallysignificanteffect of the three dimensions of information and communication technology on the performance of a sample of Algerian Telecom workers in Ouregla wilaya at the significancelevel (α = 0.05);  There are no statisticallysignificantdifferences in the level of performance in the institution due to personal and functional variables (gender, age, educationallevel, job, number of years of experience)-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectتكنولوجيا المعلومات والاتصال الأداءen_US
dc.subjectcommunication networksen_US
dc.subjectinformation system performanceen_US
dc.subjectInformation and communication technologyen_US
dc.subjectنظم المعلوماتen_US
dc.subjectشبكات الاتصالen_US
dc.titleأثر تكنولوجيا الاتصال والمعلومات على أداء الموارد البشرية دراسة حالة مؤسسة اتصالات الجزائر - المديرية العملية / ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
khalfa-elwazan.pdf1,01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.