Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33065
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorخواجة فقیه-
dc.date.accessioned2023-06-05T08:50:03Z-
dc.date.available2023-06-05T08:50:03Z-
dc.date.issued2023-06-01-
dc.identifier.issn2170-1121-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33065-
dc.descriptionRevue des Sciences Sociales et Humainesen_US
dc.description.abstractدفت الدراسة الحالية إلى استكشاف استعمالات مدرسي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية للغة العربية، من حيث وظائفها وكيفيات استعمالها، وبانتهاج المقاربة الكيفية، تم اختيار ستة مدرسين من المرحلة المتوسطة، واستخدمت أساليب المقابلة نصف الموجهة والملاحظة الميدانية. وأشار التحليل الكيفي إلى أن المدرسين يستخدمون اللغة العربية كوسيلة وظيفتها تنظيمية في الغالب، وتعليمية أحيانا، ومعتقداتهم التي تنسجم مع المقاربة الأحادية اللغة هي التي تفسر قلة استعمالات اللغة العربية في التدريس والتنوع الضئيل لوظائفها. وتميزت طرائق استخدامها بالحذر، لأن مدرسي اللغة الإنجليزية يرون أنها تقلل فرص تعلم اللغة الإنجليزية، وتعوِّد المتعلمين على عادات معرفية سيئة، أهمها التفكير باللغة العربية عندما يستخدمون اللغة الإنجليزية، وهم بذلك يعتبرون اللغة العربية مزاحمة للغة الإنجليزية في عقول المتعلمين، بينما تعتبر من الناحية المعرفية أداة لبناء معارف اللغة الإنجليزية. الكلمات المفتاح: استعمالات اللغة العربية؛ لغة إنجليزية كلغة أجنبية. Abstract: The recent study aimed to explore the English teachers’ use of Arabic, in terms of its functions and methods. On the base of qualitative approach, only six teachers are chosen randomly from middle schools. The qualitative data are collected through semi-structured interviews and observations guided by research questions. The findings revealed that most of participant teachers desire to use English to the fullest. Nonetheless, they used Arabic mostly for the managerial functions, and sometimes for instructional functions. Their beliefs which are consistent with monolingual approach explain why using Arabic is infrequent and limited variety of its functions. The participant teachers’ use methods of Arabic was with caution, because they view that using Arabic may miss the opportunities to learn English, therefore, it may help learners develop bad habits, especially thinking in Arabic while using English. In this way, they consider Arabic to take the place of English in learners’ minds, whereas it is cognitively deemed as a tool constructing cognition about Englishen_US
dc.language.isootheren_US
dc.relation.ispartofseriesVolume 15, Numéro 2 2023;-
dc.subjectArabic useen_US
dc.subjectEnglish as a foreign languageen_US
dc.titleإستعمالات اللغة العربية في تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية لدى مدرسي المرحلة المتوسطة بتمنراست دراسة كيفيةen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:numéro 55 SSH V15 N2 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S5505.pdf221,2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.