Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33071
Title: صعوبات تعلم القراءة لدى الأبناء دراسة ميدانية على تلاميذ المرحلة الابتدائية بولاية مستغانم Learning difficulties reading to children
Other Titles: Field study on primary school students in the state of Mostaganem
Authors: سومية قدي
Keywords: reading
difficulties
learning to read
Children with learning difficulties reading
Issue Date: 1-Jun-2023
Series/Report no.: Volume 15, Numéro 2 2023;
Abstract: هدف هذه الورقة البحثية للكشف عن صعوبات تعلم القراءة لدى الأبناء دراسة ميدانية على تلاميذ المرحلة الابتدائية بولاية مستغانم، حيث تكونت عينة الدراسة من (62) تلميذا وتلميذة من تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي، وطبقت عليهم الباحثة مجموعة من الأدوات المتمثلة في اختبار القراءة من إعداد الباحثة، واختبار الذكاء المصور لأحمد زكي، واختبار المعاملة الوالدية لعبد اللطيف أبو أسعد ، وتوصلت الدراسة للنتائج التالية: 1_ توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين التلاميذ المتمدرسين في السنة الرابعة ابتدائي في صعوبات تعلم القراءة يعزى لمتغير المعاملة الوالدية، ولصالح التلاميذ الذين يعاملون معاملة سيئة. 2_ توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين التلاميذ المتمدرسين في السنة الرابعة ابتدائي في صعوبات تعلم القراءة يعزى لمتغير دخل الأسرة، ولصالح التلاميذ من ذوي الدخل المنخفض. الكلمات المفتاح : القراءة ؛ صعوبات تعلم القراءة ؛ الأطفال ذوي صعوبات تعلم القراءة. Abstract : This research aims to detect difficulties in learning to read in children A model of field study on primary school students in the state of Mostaganem. The study sample consisted of (62) students and students of the fourth year primary. The test of reading by the researcher, the test of the intelligence of the photographer Ahmed Zaki, and the testing of parental treatment of Abu Saad, and the study reached the following results: 1_ There are statistically significant differences between students in the fourth year of primary education difficulties in reading due to the variable of parental treatment and for the benefit of students who are treated badly. 2_ There are statistically significant differences between pupils in the fourth year of primary education difficulties in reading due to the variable income of the family, and for the benefit of students with low income. Keywords : reading ; difficulties learning to read; Children with learning difficulties reading
Description: Revue des Sciences Sociales et Humaines
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33071
ISSN: 2170-1121
Appears in Collections:numéro 55 SSH V15 N2 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S5510.pdf153,36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.