Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33074
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبن غزالة محمد صديق-
dc.date.accessioned2023-06-05T09:48:52Z-
dc.date.available2023-06-05T09:48:52Z-
dc.date.issued2023-06-01-
dc.identifier.issn2170-1121-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33074-
dc.descriptionRevue des Sciences Sociales et Humainesen_US
dc.description.abstractract : The various philosophical contributions of Kant made his writings starting with “Critique of Theoretical Reason” moving to “Critique of Practical Reason” and ending with “Critique of Judgment,” as a systematic project that flourished modern philosophy and impacted profoundly on later philosophies. The last Kantian contributions, the faculty of judgment which he established, might be called Kant's theory of aesthetics. This last contribution was indeed his attempt to complete his philosophical system, as it appears as such especially during the analysis of aesthetic judgments, how it seems on the same time an analysis in the philosophy of aesthetic taste associated with feeling, and also has a theoretical dimension without entering or intersection with the theoretical field or what Kant calls the faculty of comprehension with neither ethical research through the criticism of practical reason nor the faculty of will. Thus, Kant's contribution to the philosophy of beauty has its characteristics, but in the end these characteristics remain faithful to the principles of Kant's philosophical project إن إسهامات كانط الفلسفية المتنوعة، جعلت من كتاباته بدءا من "نقد العقل النظري" و"نقد العقل العملي" وانتهاء "بنقد ملكة الحكم" مشروعا نسقيا ميز الفلسفة الحديثة وكان له الأثر البالغ على الفلسفات اللاحقة، والحلقة الأخيرة من هذا المشروع ونقصد به نقد ملكة الحكم يمثل آخر الاسهامات الكانطية التي أسس فيها ما يمكن تسميته نظرية كانط في علم الجمال. لقد كانت هذه المحاولة منه بحق المحاولة التي اكتمل بها نسقه الفلسفي، حيث نرى ذلك خاصة أثناء تحليل الأحكام الجمالية كيف أنها في نفس الوقت تحليل في فلسفة الذوق الجمالي المرتبط بالشعور، وأيضا لها بعدها النظري دون الدخول أو التقاطع مع الحقل النظري أو ما يسميه كانط ملكة الفهم ولا مع البحث الاخلاقي من خلال نقد العقل العملي أو ملكة الارادة، لذا جاءت اسهامات كانط في فلسفة الجمال لها خصائصها، لكن في النهاية تبقى هذه الخصائص وفية لمبادئ مشروع كانط الفلسفيen_US
dc.language.isootheren_US
dc.relation.ispartofseriesVolume 15, Numéro 1 2023;-
dc.subjectKanten_US
dc.subjectphilosophy of beautyen_US
dc.subjectaesthetics scienceen_US
dc.subjectthe skill of judgmenten_US
dc.subjectaesthetic judgmenten_US
dc.subjectKant's layouten_US
dc.titleطبيعة الأحكام الجمالية في مشروع كانط الفلسفي The nature of aesthetic judgments in Kant's philosophical projecten_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:numéro 55 SSH V15 N2 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S5513.pdf123,59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.