Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33076
Title: تأثير الألعاب الإلكترونية على الطفل .. بين الفوائد والأضرار
Authors: باشوشي كنزة
Keywords: cyberspace
child
electronic games
addiction
parental control
Issue Date: 1-Jun-2023
Series/Report no.: Volume 15, Numéro 2 2023;
Abstract: نظرا لتوسع شبكات الفضاء الإلكتروني وشموليته لكل فئات المجتمع ، تجد شريحة الأطفال عالم لا محدود وتدفق مستمر من المحتوى الرقمي ، ولعل أبرز المحتويات الرقمية التي تجذب الطفل هي الألعاب الإلكترونية باختلاف أنواعها وتوجهاتها ، ويظهر تأثير هذه الألعاب على الطفل من حيث طبيعة الاستخدام بين الفوائد والأضرار حسب درجة الإدمان وهذا ما حاولنا رصده من خلال هذه الورقة البحثية باستخدام المنهج المسحي الوصفي وأداة الملاحظة العلمية مع عرض مختلف الدراسات والنظريات التي تطرقت لهذا الموضوع ، وتوصلنا إلى جملة من النتائج أهمها : من أجل تجنب الأضرار الناجمة عن الإدمان والاستفادة من المزايا التفاعلية والعناصر الجاذبة في هذه الألعاب الإلكترونية لابد من المرافقة والرقابة الأبوية من أجل الاستخدام المنتظم والممارسة العقلانية وهذا لكي تتحول الأضرار إلى فوائد فالألعاب الإلكترونية التعليمية من شأنها أن تلقن الطفل أبجديات القراءة والكتابة والنطق وتقوية الذاكرة وتحسين التفاعل الاجتماعي . Due to the expansion of cyberspace networks and its inclusiveness for all segments of society, children find an unlimited world and a continuous flow of digital content. Perhaps the most prominent digital content that attracts children is electronic games of different types and orientations, and the impact of these games on the child appears in terms of the nature of use between benefits and harms . This is what we tried to monitor through this research paper using the descriptive survey method and the scientific observation tool, with the presentation of various studies and theories that touched on this subject, and we reached a number of results, the most important of which are: In order to avoid the harms resulting from addiction and to take advantage of the interactive features and attractive elements in these electronic games, parental supervision and supervision is required for regular use and rational practice, and this is in order for the damages to turn into benefits. Educational electronic games would teach the child the alphabets of reading, writing, pronunciation, strengthening memory and improving interaction. social
Description: Revue des Sciences Sociales et Humaines
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33076
ISSN: 2170-1121
Appears in Collections:numéro 55 SSH V15 N2 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S5515.pdf178,76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.