Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33079
Title: أساليب المعاملة الوالدية كما يدركها المراهق المتأخر دراسيا- دراسة ميدانية بمدينة ورقلة - Methods Of Parenting As Perceived By The Late Adolescent School -a Field Study In Ouargla-
Authors: نوار شهرزاد
محمة سميرة
Keywords: Methods of parental treatment
Schooled teenager
Intermediate phase
Academic tardiness
Issue Date: 1-Jun-2023
Series/Report no.: Volume 15, Numéro 2 2023;
Abstract: تهدف الدّراسة الحالية إلى التّعرف على أساليب المعاملة الوالدية كما يدركها المراهق المتأخر دراسيا في الّطور المتوسط في بعض المؤسسات التربوية بمدينة ورقلة،وقد اجريت الدراسة على عينة قوامها (100) تلميذا وتلميذة وذلك باستخدام المنهج الوصفي الاستكشافي ومقياس المعاملة الوالدية لعبد الرحيم والمغيصيب (1991) الذي يقيس المعاملة الوالدية منها التسامحية والمتسلطة. توصلت نتائج الدراسة إلى أن المعاملة الوالدية كما يدركها المراهق المتأخر دراسيا في الطور المتوسط تتسم بالتّسلط،كما انه لا توجد فروق دالة إحصائيا في المعاملة الوالدية بين الجنسين. Abstract: The current study aims to identify the methods of parental treatment as perceived by the adolescent who is behind in school in the middle school in some educational institutions in the city of Ouargla. Measures parental treatment, including tolerant and authoritarian. The results of the study concluded that parental treatment as perceived by the adolescent who is behind in school in the middle stage is characterized by authoritarianism, and that there are no statistically significant differences in parental treatment between the sexes
Description: Revue des Sciences Sociales et Humaines
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33079
ISSN: 2170-1121
Appears in Collections:numéro 55 SSH V15 N2 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S5518.pdf157,57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.