Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33185
Title: دور المؤسسات السياحية في تسويق الوجهة السياحية الصح ا روية المستدامة بالج ا زئر - دراسة حالة وكالات السياحة والأسفار "بإقليم الأهقار" -
Authors: بن الحبيب, محسن
بله, سعد
Keywords: سياحة
تسويق سياحي
وجهة سياحية صحراوية
الجزائر
إقليم الأهقار
Tourism
tourism marketing
desert tourist destination
Algeria
Hoggar region
Issue Date: 2023
Publisher: جامعـة قـاصدي مربـاح ورقـلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى معالجة إشكالية مساهمة الوكالات السياحية في تسويق "إقليم الأهقار" كوجهة سياحية صحراوية مستدامة في الجزائر، وهذا من خلال تسويق الوجهة السياحية المعبر عنها بالمزيج التسويقي للوكالات السياحية، وتأثيره في تشكيل صورة "للإقليم" لتسويقه ك وجهة سياحية، حيث وزع الاستبيان على عين مكونة من 403 مفردة من السياح الذين .Smart Pls و برنامج 4 Spss يختارونه كوجهة سياحية، حيث تم معالجتها ببرنامج 22 وقد توصلنا من خلال هذه الدراسة إلى اعتماد السياح على جملة من المحددات في زيارتهم"لإقليم الأهقار"، منها: المقومات الطبيعية والتاريخية، السياحة البيئية، والمهرجانات والتظاهرات الثقافية التي تقام في"الإقليم"، ووجود إدراك مرتفع لزبائن الوكالات السياحية لجميع عناصر مزيجها التسويقي، وتوصلنا إلى وجود إدراك مرتفع لزبائن الوكالات السياحية لصورة الوجهة السياحية، كما نسجل أثر موجب للتسويق السياحي المعبر بعناصر المزيج التسويقي للوكالات السياحية على صورة الوجهة السياحية -لدى زبائن الوكالات السياحية- من خلال أبعادها الثلاثة، المكون المعرفي بنسبة 33.5 %، المكون العاطفي بنسبة .% %33.4 ، ا ولمكون السلوكي بنسبة 31.9
This study aimed to address the problem of the contribution of tourism agencies in the marketing of the "Hoggar region" as a sustainable desert tourist destination in Algeria, through the marketing of the tourist destination expressed by the marketing mix of tourism agencies, and its impact in shaping the image of the "region" to market it as a tourist destination, The survey was distributed to an eye of 403 individual tourists who choose it as a tourist destination, where it was processed by Spss 22 and Smart PLS4. Through this study, we have found that tourists rely on a number of determinants in their visit to the "Hoggar region", including: Natural and historical components, ecotourism, festivals and cultural events held in the "region", and the presence of a high awareness of the customers of tourism agencies for all elements of their marketing mix, and we have reached a high awareness of the customers of tourism agencies' image of the tourist destination. We also record the positive impact of tourism marketing through the elements of the marketing mix of tourism agencies on the image of the tourist destination – among the customers of tourism agencies – through its three dimensions respectively: the knowledge component of 33.5%, the emotional component of 33.4%, and the behavioural component of 31.9%.
Description: تسويق سياحي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33185
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Saad_Bella_Doctorat.pdf2,38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.