Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33276
Title: المفاهيم العلمية في كتاب التكنولوجيا للسنة الأولى ابتدائي (دراسة مقارنة بين الجزائر والمغرب)
Authors: غالم, فاطيمة
هاشمي, ثريا
Keywords: المفاهيم العلمية
كتابي في الرياضيات والتربية العلمية والتكنولوجية
الواضح في النشاط العلمي
تلميذ السنة الأولى ابتدائي
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذهالدّراسة إلى الكَشف عنالمفاهيم العلمية المتضمّنة في كتاب التّربية التكنولوجيّة للسنة الأولى إبتدائي، وكذا المقارنة بينها وبين نظيرتها في كتاب التربية التكنولوجية للسنة الأولى في المنهاج المغربي، ومعرفة مدى احتواء الكتابين على المفاهيم العلمية، ومدى مناسبة المنهاجين للمستوى الفكري والنمائي للمتعلم، إضافةً إلى المقارنة بين المنهاجين من حيث كمّ المفاهيم المناسب لسنِ المتعلمين. وتمّ اِستخدام المنهج الوصفي التحليلي (منهج تحليل المحتوى ) للقيام بهذه الدّراسة لكونه الأنسب لها، واشتملت عيّنة الدّراسةعلى كتابين للسنة الأولى إبتدائي للنظام التعليم الجزائري ونظيره المغربي تحت عنوان "كتابي في الرياضيات والتربية العلمية والتكنولوجية" و " الواضح في النشاط العلمي" وتم بناء أداة للتحليل" بطاقة تحليل المحتوى" لغرض جمع البيانات اللازمة، كما وتمّت معالجة البيانات إحصائيا بتطبيق الأدوات الإحصائية المتمثلة في التّكرارات والنّسب المئوية. وجاءت النتائج كما يلي:لا يحتوي كتاب "الواضح في النشاط العلمي" وكتاب "كتابي في الرياضيات و التربية العلمية والتكنولوجية" على نفس عدد المفاهيم العلمية حيث أن كتاب "كتابي في الرياضيات و التربية العلمية والتكنولوجية" احتوى على عدد من المفاهيم العلمية بلغت (140) مفهوما، وبلغ عدد المفاهيم العلمية في كتاب "الواضح في النشاط العلمي" على (212) مفهوما؛ وقد احتوى كتاب "الواضح في النشاط العلمي" على خمسة أنواع من المفاهيم العلمية (المفهوم الإجرائي، المفهوم التصنيفي، المفهوم العلائقي،المفهوم الرابط، المفهوم الفاصل)، بينما حصل كتاب "كتابي في الرياضيات والتربية العلمية والتكنولوجية" على أربعة أنواع من المفاهيم العلمية (المفهوم الإجرائي، المفهوم التصنيفي، المفهوم العلائقي، المفهوم الرابط)، ولم يرد أي تكرار للمفهوم الفاصل؛ وقد احتل المفهوم الإجرائي سقف الترتيب من حيث أنه النوع السائد لكلا الكتابين بنسبة قدرت بـ (28.77%) في كتاب "الواضح في النشاط العلمي" و (38.57%)في كتاب"كتابي في الرياضيات و التربية العلمية والتكنولوجية"، إضافة إلى ثبوت مناسبةالمفاهيم العلمية الواردة في كتاب " كتابي في التربية العلمية والتكنولوجية" و كتاب "الواضح في النشاط العلمي" مع القدرات العقلية للتلميذ في هذه المرحلة العمرية حسب نظريتي "بياجيه" و"فيكوتسكي".
This study aimed to reveal the scientific concepts included in the technology education book for the first year of primary school, as well as to compare it with its counterpart in the technological education book for the first year in the Moroccan curriculum, and to know the extent to which the two books contain scientific concepts, and the appropriateness of the curriculum for the intellectual and developmental level of the learner, in addition to Comparing the two curricula in terms of the amount of concepts appropriate for the age of the learners. To do this study we used analytical descriptive approach (content analysis method) because it is the most appropriate for And the sample of the study are:book for the first year of primary school in the Algerian education system"My Book in Mathematics and Scientific and Technological Education" and Moroccan book for the first year of primary school "The Clear in Scientific Activity".And an analysis tool was built for the purpose of collecting the necessary data, which is: “Content Analysis Card.” The data was also processed statistically by applying the following statistical tools: frequencies and percentages. The results of the study are: The book “The Clear in Scientific Activity” and “My Book in Mathematics and Scientific and Technological Education” do not contain the same number of scientific concepts, as the book “My Book in Mathematics and Scientific and Technological Education” contained a number of scientific concepts amounting to (140) concepts, the number of scientific concepts in The book “The Clear in Scientific Activity” (212) concept; The book “The Clear in Scientific Activity” contained five types of scientific concepts (the procedural concept, the categorical concept, the relational concept, the linking concept, the separating concept), while the book “My Book in Mathematics and Scientific and Technological Education” obtained four types of scientific concepts (the concept procedural, the categorical concept, relational concept, linking concept), The procedural concept ranked first for both books, with a percentage estimated at (28.77%) in the book “The Clear in Scientific Activity” and (38.57%) in the book “My Book in Mathematics and Scientific and Technological Education,” Also ensuring the appropriateness of the scientific concepts contained in the book “My Book on Scientific and Technological Education” and “The Clear Book of Scientific Activity” with the mental abilities of the learner at this age, according to the theories of “Piaget” and “Vygotsky.
Description: الأنظمة التعليمية والمناهج المدرسية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33276
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hachemi-thouraia.pdf831,9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.