Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33402
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorطالب, حنان-
dc.contributor.advisor-
dc.contributor.authorكودية, نفيسة-
dc.date.accessioned2023-
dc.date.available2023-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33402-
dc.descriptionعلم النفس العياديen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية الى التعرف على مدى معايشة الموضوع الانتقالي لدى المراهق المدمن على الألعاب الالكترونية، من خلال اختبار الرورشاخ والمقابلة العيادية. واعتمدت الدراسة المنهج العيادي القائم على أسلوب دراسة الحالة وقد أجريت هذه الدراسة على إثنين من المراهقين المدمنين على الألعاب الالكترونية بثانوية مصطفى حفيان –ورقلة تتراوح أعمارهما بين 17 و18 سنة، استخدم فيها كل من المقابلة العيادية واختبار الرورشاخ كأدوات للدراسة، حيث توصلت النتائج إلى أن ؛ لدى المراهقين مدمني الألعاب الإلكترونية لم يتمكن الموضوع الإنتقالي ولا الفضاء الانتقالي من التكون في كليهما وأن الموضوع الانتقالي غير موجود ولا يمكن أن يسحب منه الاستثمار، وغياب الموضوع الانتقالي يؤدي الى عدم اكتمال تصور الذات وقواعدها النرجسية ووصولها الى علاقة حقيقية بالموضوعen_US
dc.description.abstractThe current study aimed to identify the extent of coping with the transitional subject among the adolescent addicted to electronic games through the Rorschach test and the clinical interview. The study relied on the clinical approach based on the case study method. This study was conducted on two adolescents who are addicted to electronic games at Mostafa Hafian Ouargla High School, between the ages of 17 and 18 years. The clinical interview and the Rorschach test were used as tools for the study. The results concluded that; Adolescents who are addicted to electronic games are unable to do both The transitional subject, nor the transitional space from being formed in: and that the transitional subject does not exist and cannot be filled, from which it is invested, and the absence of the transitional subject leads to the incompleteness of self-perception and its narcissistic bases and its access to a real relationship with the subject.-
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالالعاب الاكترونيةen_US
dc.subjectالمراهقen_US
dc.subjectطالبen_US
dc.subjectحنانen_US
dc.titleالموضوع الانتقالي لدى المراهق المدمن على الألعاب الإلكترونية، من خلال اختبارالرورشاخ. دراسةميدانيةلحالتين بثانويةمصطفى حفيان بورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
koudia-nafisa.pdf831,15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.