Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33404
Title: مسببات الملل الأكاديمي لدى طلبة ثانية ليسانس قسم علم النفس وعلوم التربية(دراسة استكشافية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة )
Authors: بوضياف, نادية
حند, سهيلة
صالحي, وردة
Keywords: طلبة
الملل الاكاديمي
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشفعن مسببات الملل الاكاديمي لدى طلبة ثانية ليسانس قسم علم النفس وعلوم التربية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة، ومعرفة دلالة الفروق في مسببات الملل الاكاديمي حسب متغير السن و مكان الإقامة، وحاولت الدراسة الإجابة على التساؤلات التالية: _ ما هي مسببات الملل الأكاديمي لدى طلبة ثانية ليسانس قسم علم النفس وعلوم التربية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة ؟ _ هل توجد فروق ذات دلالة احصائية في مسببات الملل الأكاديمي لدى طلبة ثانية ليسانس قسم علم النفس وعلوم التربية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة تعزى لمتغير السن ؟ _ هل توجد فروق ذات دلالة احصائية في مسببات الملل الأكاديمي لدى طلبة ثانية ليسانس قسم علم النفس وعلوم التربية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة تعزى لمتغير مكان الإقامة ؟ وللإجابة عن تساؤلات وفرضيات الدراسة تم استخدم المنهج الوصفي الاستكشافي و أجريت الدراسة على عينة تكونت من (150) طالب سنة ثانية ليسانس قسم علم النفس وعلوم التربية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة أما فيما يخص أدوات الدراسة فاستخدمت الدراسة الحالية مقياس (استبيان)يقيس مسببات الملل الأكاديمي لدى طلبة الجامعة وهذا بعد التأكد من صدقه وثباته على عينة الدراسة، وتمت المعالجة الإحصائيةللبيانات باستخدام حزمة الأساليب الإحصائية للعلوم الاجتماعية spssإصدار(26) وتوصلت الدراسة للنتائج التالية: -من مسببات الملل الأكاديمي لدى طلبة ثانية ليسانس قسم علم النفس وعلوم التربية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة هي: أساليب التقويم، ثم محتوى المناهج الدراسية، وتليها طرق التدريس، ومستقبل العمل . _ توجد فروق ذات دلالة احصائية في مسببات الملل الأكاديمي لدى طلبة ثانية ليسانس قسم علم النفس وعلوم التربية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة تعزى لمتغير السن. _ لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في مسببات الممل الأكاديمي لدى طلبة ثانية ليسانس قسم علم النفس وعلوم التربية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة تعزى لمتغير مكان الإقامة.
The currentstudyaimed to detect the causes of academicboredomamongLicense second-yearstudents in Psychology, Orthophony and Education Sciences at Ouargla KasdiMerbahUniversity and knowing the significantdifferences in the causes of academicboredomaccording to age and place of residence variables, the studytried to answer the followingquestions: - What are the causes of academicboredomamong License second-yearstudents in Psychology, Orthophony and Education Sciences at Ouargla KasdiMerbahUniversity? - Are therestatisticallysignificantdifferences in the causes of academicboredomamong License second-yearstudents in Psychology, Orthophony and Education Sciences at Ouargla KasdiMerbahUniversityattributable to the agevariable? - Are therestatisticallysignificantdifferences in the causes of academicboredomamong License second-yearstudents in Psychology, Orthophony and Education Sciences at Ouargla KasdiMerbahUniversityattributable to the place of residencevariable? In order to test the hypotheses of the study, the descriptive exploratoryapproachwasused, and the studywasconducted on a sample of (150) License second-yearstudents in Psychology, Orthophony and Education Sciences at Ouargla KasdiMerbahUniversity.With regard to studytools, the currentstudyused a scale (questionnaire) thatmeasures the causes of academicboredomamonguniversitystudents and thiswasaftercheckingitsauthenticity and consistency on the studysample. The statisticaltreatment of the data wascarried out using the Social Science StatisticalMethods SPSS program (version 26) and the results of the studywere as follows: - Part of what leads to academicboredomamong License second-yearstudents in Psychology, Orthophony and Education Sciences at Ouargla KasdiMerbahUniversity are the methods of evaluation, then the content of the school curricula, followed by teachingmethods and the future of work. - There are statisticallysignificantdifferences in the causes of academicboredomamong License second-yearstudents in Psychology, Orthophony and Education Sciences at Ouargla KasdiMerbahUniversityattributable to the agevariable? - There are no statisticallysignificantdifferencesin the causes of academicboredomamong License second-yearstudents in Psychology, Orthophony and Education Sciences at Ouargla KasdiMerbahUniversityattributable to the place of residencevariable?
Description: إرشاد وتوجيه
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33404
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
salhi- warda.pdf691,12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.