Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33417
Title: الاستراتيجية الاتصالية في المؤسسة العمومية-دراسة حالة بمديرية الصناعة لولاية ورقلة-
Authors: بوكرموش, عيسى
بوعروة, مجدة
عايش, سهيلة
Keywords: الاتصال
الاستراتيجية
الاستراتيجية الاتصالية
المؤسسة العمومية
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة الاستراتيجية الاتصالية المطبقة في "مديرية الصناعة ــــ لولاية ورقلة" التي تم اختيارها لتكون محل الدراسة الميدانية، ومعرفة أن كانت هذه المؤسسة تطبق استراتيجية اتصالية ودورها فیها ومحاولة تحقيق المعلومات النظرية وأراء الباحثين میدانیا، متبعين في ذلك منهج دراسة الحالة، والاستبيان والمقابلة كأدوات لجمع البيانات الميدانية وقد تم توزيع استمارة الاستبيان على 40 موظف أي جميع موظفي مديرية الصناعة وقد تمت الإجابة عليها كلها. وتم تقسيم الدراسة إلى فصلين، الفصل الأول منهجي والفصل الثاني ميداني تطبيقي فيه كل ما يخص المديرية من النشأة ومهام والهيكل التنظيمي، وللوصول إلى هذه الأهداف ومعرفة مدى التطابق بین الجانب النظري والجانب التطبيقي قمنا بطرح الإشكالية التالية: "ما هي الاستراتيجية الاتصالية المطبقة في مديرية الصناعة لولاية ورقلة؟" اعتمدنا في هذه الدراسة على ثلاثة دراسات سابقة، الدراسة الأولى: رسالة ماجستير بعنوان "استراتيجية الاتصال الداخلي في المنظمة" دراسة حالة الشركة الوطنية لإنجاز القنوات-ولاية بومرداس. الدراسة الثانية: رسالة ماجستير بعنوان "استراتيجية الاتصال للإدارة الاستشفائية -دراسة وصفية للإدارة الاستشفائية بالأغواط. الدراسة الثالثة: مذكرة ماستر بعنوان "استراتيجية الاتصال داخل المؤسسة العمومية الاستشفائية لعين تدلس ولاية مستغانم". تطرقنا كذلك إلى تعاريف أهم المصطلحات كالاتصال والمؤسسة والاستراتيجية الاتصالية والجانب الميداني حددت فيه عناصر إجراءات الدراسة الميدانية واهم النتائج التي خلصت إليها الدراسة.
This study aims to know the communication strategy applied in the institution "Directorate of Industry - Wilaya of Ouargla", which was chosen to be the subject of the field study, and to find out whether this institution applies a communication strategy and its role in it, and an attempt to achieve theoretical information and the opinions of researchers in the field, following the case study approach. And the questionnaire and interview as a tool for collecting field data. The questionnaire form was distributed to 40 employees, that is, all employees of the Directorate of Industry, and all of them were answered. The study was divided into two parts as follows: the first part is methodological and the second is field-applied, in which we single out the presentation of the directorate. To reach these goals and find out the extent of congruence between the theoretical side and the field side, we raised the following problem: "What is the communication strategy applied in the Directorate of Industry of the Wilaya of Ouargla?" In this study, we relied on three previous studies, the first study: a master's thesis entitled "Strategy of Internal Communication in the Organization", a case study of the National Company for the Implementation of Canals - Boumerdes Province. The second study: a master's thesis entitled "Communication Strategy for Hospital Administration - A Descriptive Study of Hospital Management in Laghouat". The third study: a master's thesis entitled "Communication Strategy within the Public Hospital Institution of Ain Tadlis, Mostaganem Province". We also dealt with the definitions of the most important terms such as communication, the institution, the communication strategy, and a field chapter in which the elements of the field study procedures and the most important findings of the study were identified.
Description: التخصص: اتصال جماهيري ووسائط جديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33417
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bouaroua-majda.pdf1,11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.