Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33455
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبن الزين, نبيلة-
dc.contributor.authorخلادي, سهام-
dc.contributor.authorذكار, صفاء-
dc.date.accessioned2023-
dc.date.available2023-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33455-
dc.descriptionعلم النفس التربويen_US
dc.description.abstractتهدف الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين المناخ الصفي ودافعية التعلم لدى عينة من تلاميذ السنة الثانية ثانويحيث تكونت عينة الدراسة من 228 تلميذ(ة) خلال الموسم الدراسي 2022\2023،و تم اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة من بعض ثانويات مقاطعة سيدي خويلد بورقلة ، وقد تم الاعتماد في هذه الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي لملائمته لطبيعة الموضوع ،و من أجل تحقيق أهداف الدراسة تم استخدم لجمع البيانات مقياس "المناخ الصفي" trickett et moss(1973) المكيف من طرف مريم بوخطة، ومقياس "دافعية التعلم " ليوسف قطامي(1989)، و للمعالجة الإحصائية لبيانات الدراسة تم استخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية ( spss) توصلت الدراسة الى النتائج التالية : - المناخ الصفي السائد لدى عينة من تلاميذ السنة الثانية ثانوي جيد - مستوى دافعية التعلم لدى عينة من تلاميذ السنة الثانية ثانوي منخفض. -لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين المناخ الصفي ودافعية التعلم لدى عينة من تلاميذ السنة الثانية ثانوي. -لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في دافعية التعلم لدى عينة من تلاميذ السنة الثانية ثانوي تعزىلمتغير الجنس. --لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في دافعية التعلم لدى عينة من تلاميذ السنة الثانية ثانوي تعزىلمتغير التخصص الدراسي. تمت مناقشة وتفسير هذه النتائج في ضوء التراث السيكولوجي والدراسات السابقة ذات الصلة بموضوع الدراسة، وختمت الدراسة بتقديم جملة من الاقتراحات.en_US
dc.description.abstractThe currentstudyaims to know the relationshipbetweenclassroomclimate and learning motivation among a sample of second yearsecondarystudents. The studysampleconsisted of 228studentsduring the academicyear 2022/2023. Theywererandomlyselectedfromsome high schools in the district of Sidi Khaled, Bordj Bou Arreridj. This studyrelied on the descriptive correlationalapproachbecauseitisappropriate to the nature of the topic. To achieve the study objectives, the "classroomclimate" scale of Moos and Trickett (1973) adapted by Meriem Bouchta, and the "learning motivation" scale of Youssef Qattami (1989) wereused to collect data. To statisticallyanalyze the study data, the SPSS statistical package for social sciences wasused. The studyreached the followingresults: - The prevailingclassroomclimateamong a sample of second yearsecondarystudentsis good. - The level of learning motivation among a sample of second yearsecondarystudentsislow. - There is no statisticallysignificantrelationshipbetweenclassroomclimate and learning motivation among a sample of second yearsecondarystudents. - There are no statisticallysignificantdifferences in learning motivation among a sample of second yearsecondarystudentsattributed to gender. - There are no statisticallysignificantdifferences in learning motivation among a sample of second yearsecondarystudentsattributed to academicspecialization. Theseresultswerediscussed and interpreted in light of the psychologicalheritage and previousstudiesrelated to the studytopic. The studyconcludedwith a number of suggestions.-
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالمناخ الصفيen_US
dc.subjectدافعية التعلمen_US
dc.titleالمناخ الصفي وعلاقته بدافعية التعلم لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي "دراسة ميدانية بمقاطعة سيدي خويلد ورقلة "en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
khaladi-shame.pdf545,21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.