Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33527
Title: دور الإدارة الرقمية في تفعيل المؤسسات العمومية من وجهة نظر العاملين دراسة ميدانية على عينة من موظفي مديرية الأشغال العمومية -ورقلة-
Authors: الزاوي, محمد الطيب
بن سديرة, وداد
بوعروة, ميادة
Keywords: الإدارة الرقمية
التفعيل
المؤسسات العمومية
مديرية الأشغال العمومية
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز أهمية الإدارة الرقمية بالنسبة للمؤسسات العمومية والتطور الذي عرفته في هذه الفترات الأخيرة، حيث انطلقت هذه الدراسة من تساؤل أساسي مفاده كيف تساهم الإدارة الرقمية في تفعيل المؤسسات العمومية من وجهة نظر عمال مديرية الأشغال العمومية -ورقلة-؟ لأن هذا يساعدهم في تفعيل المؤسسات العمومية.ولقد كانت التساؤلات الفرعية لهذه الدراسة التي أجريت بمديرية الأشغال العمومية بورقلة: هل أدت الإدارة الرقمية إلى تحسين الأداء الوظيفي للعاملين؟،و ما هي أسباب التحول من الإدارة التقليدية إلى الإدارة الرقمية؟، و هل على الوسائل الإلكترونية أدت في تفعيل المديرية؟،وللقيام بهذه الدراسة تم اختيار المنهج المسحي،والذي يتضمن أداة الاستبيان وطبقت هذه الدراسة على 30 موظفا بمديرية الأشغال العمومية. تبين هذه الدراسة بأنه من الضروري التحول من الإدارة التقليدية إلى الإدارة الرقمية، لاختصار المسافة والجهد والوقت وبالتالي خلق جو من التفاعل و التواصل بين الإدارة و الإنترنيت و الموظفين في ما بينهم.
This study aims at showing the importance of Digital Administration to Public Institution and its development in these recent periods . This study is started by the main question which is how the Digital Administrations help in activating the Public Institutions from the point of view of the employees of Directorate of Public Works Ouargla ? We hypothesize that the use of Digital Administration enhances activating the Public Institutions. Also we have asked some subordinate questions : Did Digital Administration improve the functional performance of employees ? What are the reasons for the transfer from Traditional Administration to Digital one ?Did the electronic means led to activation of the directorate ? To conduct our study, we adopted a survey method which consisted of using the questionnaire we applied our study on thirty (30) employees in Directorate of Public Works Ouargla. The study showed that , it is necessary to transfer from Traditional Administration to Digital one in order to shorten the distance, thus to create an atmosphere of interaction, communication between Administration , Internet and employees among themselves.
Description: تخصص: الاتصال الجماهيري والوسائط جديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33527
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben sdira-widad.pdf501,72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.