Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33546
Title: اتجاهات الطلبة نحو فعالية الانستقرام في الترويج للمنتوجات
Authors: بودربالة, عبد القادر
قربع, عبد المنيب
عشور, فارس
Keywords: الاستخدام
الطالب الجامعي
فعالية
الانستغرام
التسوق الإلكتروني
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: ينصب تركيز هذه الدراسة على استكشاف الاتجاه الناشئ حديثًا في الجزائر والذي يتضمن شراء المنتجات من خلال الانستجرام، تعتمد طريقة التسوق هذه بشكل خاص على تقنية الاتصال الحديثة، والتي تتوافق مع التركيز المركزي للاتصال الجماهيري والوسائط الجديدة. وكان الغرض من هذه الدراسة هو دراسة كيفية تأثير الانستجرام على نشاط التسوق عبر الإنترنت بين طلاب قسم علوم الاعلام والاتصال بجامعة ورقلة. كان سؤالنا البحثي الرئيسي هو: "ما هو دور الانستغرام في تفعيل التسوق الإلكتروني لدى طلبة الاعلام والاتصال بجامعة ورقلة؟"، للإجابة على هذا السؤال، استخدم الباحثان نهجًا وصفيًا تحليليًا كان مناسبًا لأهداف الدراسة، وقمنا بإدارة استبيان باعتباره الطريقة الأساسية لجمع البيانات. تم توزيع الاستبانة الكترونيا على عينة محددة سلفا قوامها 120 طالبا، هذا وقد تم تقسيم الدراسة إلى فصلين إثنين، الأول متمثل في الإطار المنهجي والإجراءات المنهجية، أما الفصل الثاني فقد خصص للجانب التطبيقي للدراسة. وقد توصلنا من خلال الدراسة الميدانية إلى النتائج التالي:  أكثر الطلبة يستخدمون الانستغرام منذ مدة طويلة ويستخدمونه حسب ظروفهم؛  معظم الطلبة يعتبرون منصة الانستغرام كسوق جديدة؛  هناك إشباعات متحققة من استخدام طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة ورقلة للتسوق عبر الانستغرام من خلال الفوائد التي يقدمها من خدمات ومنتجات متنوعة؛  يفضل طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة ورقلة التسوق عبر الانستغرام لأنه يوفر لهم خدمات منها خاصية الدفع عند الاستلام؛  يرى الكثير من الطلبة أن التسوق عبر الانستغرام له عدة فوائد وإيجابيات وجدير بالثقة لأنه يوفر الجهد والوقت؛  يتبنى الطلبة عملية التسوق عبر الانستغرام ويجمعون على تكرار العملية مستقبلا
The focus of this stady is to explore the newly emerging trend in Algeria which involves buying products through Instagram. This method of shopping is particularly dependent on modern communication technology, which corresponds to the central focus of mass communication and new media. The purpose of this study was to examine how Instagram affects online shopping activity among students of the Department of Information and Communication Sciences at the University of Ouargla. Our main research question was: "What is the role of Instagram in activating electronic shopping among media and communication students at the University of Ouargla?" To answer this question, we used a descriptive-analytical approach that was appropriate to the aims of the study, and administered a questionnaire as the primary method of data collection. The questionnaire was distributed electronically to a predetermined sample of 120 students. The study was divided into two chapters, the first is the theoretical framework and methodological procedures, while the second chapter is devoted to the applied side of the study. Through the field study, we reached the following results:  Most of the students have been using Instagram for a long time and use it according to their circumstances.  Most of the students consider the Instagram platform as a new market.  There is satisfaction achieved by using the students of the Department of Media and Communication Sciences at the University of Ouargla to shop via Instagram through the benefits it provides of various services and products.  Students of the Department of Information and Communication Sciences at the University of Ouargla prefer shopping via Instagram because it provides them with services, including the payment feature on receipt  Many students believe that shopping via Instagram has many benefits and positives, and it is trustworthy because it saves effort and time.  Students adopt the shopping process via Instagram and agree to repeat the process in the future
Description: التخصص: الاتصال الجماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33546
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gherbaa-abdelmounib.pdf817,51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.