Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33599
Title: دور ثقافة امن المعلومات في الحد من مخاطر الجرائم الالكترونية ( دراسة ميدانية طلبة قسم علوم الاعلام و الاتصال)
Authors: بودربالة عبد القادر
بوعبون, رضوان
جزار, حمزة حسام الدين
Keywords: الطلبة
أمن المعلوماتي
الثقافة
الجرائم الإلكترونية
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة الى التعرف على دور ثقافة الامن المعلوماتي في الحد من مخاطر الجرائم الالكترونية و التي تمحورت حول التساؤل الرئيسي :كيف تؤثر ثقافة أمن المعلومات على فهم الطالب لخطورة الجرائم الإلكترونية؟ ويتفرع منه الأسئلة التالية: ما هي المصادر المسؤولة عن تشكيل ثقافة أمن المعلوماتي لدى الطلبة الجامعيين بجامعة قاصدي مرباح بورقلة ؟ هل يمتلك الطالب معلومات حول أساليب وطرق الإختراق الإلكتروني؟ هل الطالب على علم بكيفية حماية بياناته على مواقع الويب المختلفة؟ و استنادا الى هذه التساؤلات سعينا لتحقيق مجموعة من الاهداف : تحديد المصادر التي تساهم في تشكيل ثقافة أمن المعلومات لدى الطلاب. كشف مدى معرفة الطالب فيما يتعلق بتقنيات وأساليب التطفل الإلكتروني. التعرف على التقنيات والخطوات التي يتبناها الطلاب لحماية خصوصيتهم على الأجهزة والمواقع الإلكترونية و قد اعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي و لقد تم الاعتماد على اداة الاستمارة الاستبيان لجمع البيانات من المبحوثين و قد توصلت هذه الدراسة الى مجموعة من النتائج اهمها اكدت الدراسة على وجود ضعف لدى طلبة علوم الاعلام و الاتصال بمفاهيم الامن المعلوماتي و ذلك راجع لنقص الوعي لدى الطلبة ان اغلبية طلبة العينة يعتقدون ان مواقع التواصل الاجتماعي لا تساعد على نشر الوعي بثقافة امن المعلومات ان معظم طلبة العينة لديهم وعي بالإبلاغ عن أي اختراق يحدث، وبشكل خاص إخطار السلطات المسؤولة .
The aim of this study is to identify the role of information security culture in reducing electronic crime risks, which revolves around the main question: How does information security culture affect students' understanding of the dangers of electronic crimes? This leads to the following questions: What are the sources responsible for shaping the information security culture among university students at Ghardaia University? Does the student have information about electronic penetration techniques and methods? Is the student aware of how to protect their data on different websites? Based on these questions, we sought to achieve a set of goals: Identifying the sources that contribute to shaping the information security culture among students. Revealing the extent of the student's knowledge regarding electronic intrusion techniques and methods. Understanding the technologies and steps that students adopt to protect their privacy on devices and websites. We relied on the descriptive analytical method and used the questionnaire tool to collect data from the respondents. The study reached a set of results, the most important of which are: The study confirmed the existence of weakness among communication science and media students in the concepts of information security culture due to the lack of awareness among students. The majority of the sample students believe that social networking sites do not help spread awareness of information security culture Most of the sample students are aware of reporting any breach that occurs, especially notifying the responsible authorities.
Description: التخصص: اتصال جماهيري و الوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33599
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bouaboune-radouane.pdf846,52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.