Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33617
Title: التفكير الإيجابي وعلاقته بمستوى الطموح لدى التلاميذ المقبلين على شهادة البكالوريا .دراسة وصفية بحي النصر ـ ولاية ورقلة
Authors: لعجال, ياسين
بن قلية, سهيلة
قوادرية, هاجر
Keywords: التفكير الايجابي
مستوى الطموح
التلميذ المتمدرس
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين التفكير الايجابي ومستوى الطموح لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي ، بالإضافة إلى معرفة الفروق التي تعزى للجنس والفروق التي تعزى للشعبة ، والكشف عن مستوى التفكير الايجابي ومستوى الطموح لدى عينة الدراسة . لتحقيق هاته الأهداف تم الاعتماد على المنهج الوصفي الارتباطي ،وذلك من أجل الوصول إلى النتائج ، تم اختيار عينة عددها 111 تلميذ وتلميذة من ثانويتين بمدينة ورقلة ،حي النصر . فقد تم الاعتماد على مقياسين : الأول مقياس التفكير الإيجابي المعد من طرف الباحث (بن حسن سليم علاء بن أحمد2015) والثاني مقياس مستوى الطموح المعد من طرف الباحثة( بن سهلة حبيبة 2020). بعد تحليل البيانات من خلال برنامج spss22 الذي استخدم فيه حساب معامل الارتباط بيرسون واختبارT. test .وكانت النتائج كالتالي : ــــ يوجد مستوى مرتفع في التفكير الايجابي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي ورقلة . ـــ يوجد مستوى مرتفع في مستوى الطموح لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي ورقلة . ـــ توجد علاقة ذات دلالة إحصائية في التفكير الايجابي ومستوى الطموح لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي ورقلة ـــ لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في التفكير الايجابي تعزى لمتغير الجنس . ـــ لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى الطموح تعزى لمتغير الجنس . لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في التفكير الايجابي تعزى لمتغير الشعبة. ـــ لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى الطموح تعزى لمتغير الشعبة.
The present study aims to learn the relationship between positive thinking and level of ambition of third-grade high school students, as well as gender-attributable differences and division-attributable differences, and to reveal the level of positive thinking and the level of ambition of the study sample. In order to achieve these goals, a sample of 111 students was selected from two secondary schools in Ouargla, Al Nasr district. It is based on two measures: the first measure of positive thinking prepared by the researcher (Ben Hassan Salim and Alaa bin Ahmad, 2015) and the second measure of the level of ambition prepared by the researcher (Ben Sahil Habiba, 2020) After analyzing the data using the SPSS 22 software in which we used in the calculation of the Pearson coefficient and the t test. The results were as follows:  Positive thinking is high amongst high school students and people with disabilities.  There is a high level of ambition among post-secondary students and students with disabilities.  There is a statistically significant relationship between positive thinking and the level of ambition of third-year high school students and disability.  There is no statistically significant difference in positive thinking attributed to the gender variable.  There is no statistically meaningful difference in the ambition attribute of the gender variable.  There is no statistically significant difference in positive thinking because of division variability.  There is no statistically significant difference in the degree of ambition of the divisional variable.
Description: علم النفس العيادي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33617
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
benglia-souhila.pdf826,2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.