Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33618
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorقدور, نويبات-
dc.contributor.authorطيبي, بثينة-
dc.contributor.authorقدور, نويبات-
dc.date.accessioned2023-
dc.date.available2023-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33618-
dc.descriptionعلم النفس العياديen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية الى الكشف عن العلاقة بين النقد المرضي للذات واضطراب الشخصية التجنبية لدى طلبة الجامعة، والتعرف على الفروق في اضطراب الشخصية التجنبية وفقا لمتغيرات الجنس، السن، التخصص الجامعي (علمي / ادبي). ولتحقيق أهداف هذه الدراسة اعتمدنا على عينة أساسية مكونة من (140) طالبا وطالبة من مختلف الكليات التابعة لجامعة قاصدي مرباح ورقلة ، تتراوح عمارهم بين (18-50) سنة بمتوسط عمري يساوي (22،76)، وبواقع (60) طالبا أي بنسبة (42،90%) و (80) طالبة أي بنسبة (57،10%) من عدد أفراد العينة. ومن حيث نوع التخصص ينقسمون الى (61) طالبا ذو التخصص العلمي، و (79) طالبا ذو تخصص أدبي. وتم استخدام مقياس النقد المرضي للذات من اعداد الباحثان "احمد الحسيني هلال"و "دنيا علي سعيد"، 2020. والذي يتكون من 28 بندا، ومقياس اضطراب الشخصية التجنبية لطلاب الجامعة من اعداد الباحثة هنية منير عبد الله 2021. والذي يتكون من 38 بندا، وبعد المعالجة الإحصائية للبيانات كانت النتائج كالآتي: 1. توجد علاقة بين النقد المرضي للذات واضطراب الشخصية التجنبية لدى عينة الدراسة. 2. لا توجود فروق في اضطراب الشخصية التجنبية لدى عينة الدراسة بإختلاف الجنس (ذكور، إناث). 3. لا توجد فروق في اضطراب الشخصية التجنبية تعزى لمتغير السن لدى عينة الدراسة 4. لا توجد فروق في اضطراب الشخصية التجنبية لدى عينة الدراسة بإختلاف التخصص الجامعي (علمي، ادبي).en_US
dc.description.abstractThe present study aimed to investigate the intricate relationship between self-criticism and avoidant personality disorder among university students while concurrently examining potential variances in avoidant personality disorder based on gender, age, and academic specialization (scientific or humanities). Employing a representative sample of 140 male and female students from diverse faculties affiliated with Gacemi Marbah University in Ouargla, the participants' ages spanned between 18 and 50 years, with an average age of 22.76. The sample consisted of 60 male students (42.90%) and 80 female students (57.10%). Academic specialization-wise, 61 students pursued scientific majors, whereas 79 students were enrolled in humanities disciplines. The study employed the Self-Criticism Scale, an instrument consisting of 28 carefully crafted items, developed by esteemed researchers Ahmed El-Husseini Helal and Dunia Ali Saeed in 2020. Additionally, the Avoidant Personality Disorder Scale for University Students, meticulously designed by researcher Hania Munir Abdullah in 2021, encompassing 38 items, was utilized. Following rigorous statistical analysis of the collected data, the ensuing outcomes emerged: (1) a statistically significant association between self-criticism and avoidant personality disorder within the study cohort was established; (2) no notable disparities in avoidant personality disorder were discovered between male and female participants; (3) age was not identified as a salient factor contributing to avoidant personality disorder within the participant group; and (4) academic specialization failed to manifest significant variances in avoidant personality disorder. These findings significantly contribute to the current understanding of the intricate interplay between self-criticism and avoidant personality disorder, while elucidating potential gender, age, and academic specialization differentiations.-
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالنقد المرضي للذاتen_US
dc.subjectاضطراب الشخصية التجنبيةen_US
dc.titleالنقد المرضي للذات وعلاقته بإضطراب الشخصية التجنبية لدى عينة من الطلبة دراسة ميدانية بجامعة قاصدي مرباح بورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
taibi-boutheyna.pdf1,07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.