Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33721
Title: الإعلام الجديد وعلاقته بانتشار ظاهرة المثلية الجنسية لدى الشباب الجزائري
Authors: رياب رابح
علي خلاف, هديل
Keywords: المثلية الجنسية
الإعلام الجديد
الشباب الجزائري
المواقع الإباحية
شبكات التواصل الاجتماعي
الأفلام
المسلسلات
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى إيجاد العلاقة بين الإعلام الجديد (المواقع الإباحية، شبكات التواصل الاجتماعي، الأفلام والمسلسلات) وانتشار ظاهرة المثلية الجنسية لدى الشباب الجزائري، وقد انطلقنا من تساؤل رئيسي مفاده: فيم تتمثل العلاقة بين الإعلام الجديد وانتشار ظاهرة المثلية الجنسية لدى الشباب الجزائر؟ استخدمنا في هذه الدراسة المنهج الكيفي بغية فهم وتفسير الظاهرة المدروسة تفسيرا دقيقا، واعتمدنا على المقابلة والملاحظة بالمشاركة كأدوات لجمع البيانات على عينة بلغ عددها 10 مبحوثين تم إيجادهم باستخدام عينة كرة الثلج، وبعد إجراء المقابلات البحثية تم عرض وتحليل البيانات اعتمادا على طريقة التحليل الموضوعي لكلارك وبراون، تم التوصل إلى النتائج التالية:  العلاقة بين المواقع الإباحية وانتشار ظاهرة المثلية الجنسية لدى الشباب الجزائري هي علاقة سبب ونتيجة، إذ أن المثلية الجنسية هي نتيجة لإدمان الشباب على متابعة المواقع الإباحية التي منحتهم فرصة التعرف على نمط من العلاقات الجنسية الغير موجودة في الثقافة الجزائرية، والتي كونت لهم الرغبة في تجريبها ومن ثم ساهمت في إعادة تكوين ميولهم الجنسية وتغييرها من الفطرة إلى الشذوذ  العلاقة بين شبكات التواصل الاجتماعي وانتشار ظاهرة المثلية الجنسية لدى الشباب الجزائري هي علاقة وسيلة وغاية، حيث أن الشاب يستخدم شبكات التواصل الاجتماعي كوسيلة للوصول إلى غايته ألا وهي العلاقات الجنسية المثلية، حيث شكلت هذه المواقع الملجأ الذي يضم جميع أفراد هذه الفئة ضمن مجموعات إلكترونية تساعدهم على التعرف وتكوين علاقات في سرية تامة  الأفلام والمسلسلات لم يكن لديها علاقة مع انتشار ظاهرة المثلية الجنسية لدى الشباب الجزائري كون أغلب هذه الفئة (90 بالمئة) لا تمتلك الثقافة أو الرفاهية لمشاهدة أفلام أو مسلسلات من إنتاج منصات عالمية تروج للمثلية الجنسية مثل نتفليكس وديزني، وذلك لأنها منصات مدفوعة بالإضافة إلى أنها تحتاج إلى توفر الوقت لدى الشاب الذي يسمح له بمتابعة فيلم مدته ساعتين أو مسلسل مكون من 25 حلقة.
The aim of this study was to investigate the relationship between new media (pornographic websites, social networking sites, movies, and TV series) and the prevalence of homosexuality among Algerian youth. We started with the main question: What is the relationship between new media and the spread of homosexuality among Algerian youth? We used a qualitative approach in this study to gain a comprehensive understanding and interpretation of the phenomenon under investigation. Data collection relied on interviews and participant observation as tools, with a sample of 10 researchers selected using snowball sampling. After conducting the research interviews, the data were presented and analyzed using Clark and Braun's thematic analysis method. The following results were obtained: • The relationship between pornographic websites and the prevalence of homosexuality among Algerian youth is one of cause and effect. Homosexuality is a result of the youth's addiction to following pornographic websites, which provide them with an opportunity to explore sexual relationships that are not present in Algerian culture. This exposure contributes to the formation and change of their sexual orientations from natural inclination to deviance. • The relationship between social networking sites and the prevalence of homosexuality among Algerian youth is both a means and an end. The youth use social networking sites as a means to achieve their goal, which is engaging in homosexual relationships. These sites serve as a refuge, bringing together individuals of this category within electronic groups that help them establish relationships in complete secrecy. • Movies and TV series did not have a significant relationship with the prevalence of homosexuality among Algerian youth, as the majority of this group (90%) lacks the cultural or financial resources to watch films or series produced by global platforms promoting homosexuality, such as Netflix and Disney. These platforms require a subscription and also demand a significant amount of time from the youth to watch a two-hour film or a series consisting of 25 episodes.
Description: التخصص: علم الاجتماع الاتصال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33721
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ali khallaf-hadil.pdf1,72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.