Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33763
Title: أثر المزيج التسويقي للخدمات التعليمية على رضا المستفيدين "دراسة حالة بمدرسة حاسي سكول للغات الأجنبية -ورقلة
Authors: دلهوم, خليدة
شتيوي, عبلة
حجاج, أميرة
Keywords: مزيج تسويقي خدمي
خدمة تعليمية
رضا المستفيدين
مدرسة حاسي سكول
service marketing mix
educational service
beneficiary satisfaction
private institution for foreign la
Issue Date: 15-Jun-2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز أثر المزيج التسويقي التعليمي بعناصره ( الخدمة التعليمية، السعر، التوزيع، والترويج، والدليل المادي والأفراد والعمليات ) على رضا المستفيدين من الخدمات التعليمية بمدرسة حاسي سكول للغات الأجنبية بورقلة، حيث تم استخدام الاستبيان كأداة لجمع المعلومات والاستناد على المنهج الوصفي، وقد تم توزيعها على عينة تقدر ب51 مستفيدا من الخدمات التعليمية بالمدرسة محل الدراسة، ليتم بعد ذلك معالجة المعطيات المجمعة باستخدام برنامج الحزمة الاحصائية Spss v22 وبالاعتماد على الأساليب الإحصائية اللازمة توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها وجود أثر للمزيج التسويقي التعليمي على رضا المستفيدين من خدمات مدرسة حاسي سكول، كما تم التوصل إلى أنه توجد علاقة طردية مرتفعة بين متغيرات الدراسة، كما أظهرت الدراسة عدم وجود أثر ذو دلالة احصائية لرضا المتعلمين يعزى الى متغيرات شخصية.
This study aims to highlight the impact of the educational marketing mix with its elements (educational service, price, distribution, promotion, material evidence, personnel and processes) on the learners' satisfaction at Hassi School of Foreign Languages in Ouargla, where the questionnaire was used as a tool to collect information and based on the descriptive approach. The research included 51 répondants to the questionnaire in the school, so that the collected data would then be processed using the Spss v22 program, and depending on the necessary statistical methods, the study reached a number of results, the most important of which is the presence of an effect of the educational marketing mix on the satisfaction of the beneficiaries of the services of the institution under study, and it was also concluded that there is a relationship There is a high direct correlation between the variables of the study, and the study also showed that there is no significant effect for learners' satisfaction due to personal variables.
Description: تسويق الخدمت
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33763
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
chetioui-hadjadj.pdf934,41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.