Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33798
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبن الحبيب, محسن-
dc.contributor.authorحود ميسة, عائشة-
dc.contributor.authorحمادة, سعاد-
dc.date.accessioned2023-09-10T10:49:53Z-
dc.date.available2023-09-10T10:49:53Z-
dc.date.issued2023-06-14-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33798-
dc.descriptionتسويق الخدماتen_US
dc.description.abstractنهدف من خلال هذه الدراسة إلى محاولة إبراز مدى أهمية ودور التسويق الأخضر في زيادة القدرة التنافسية لمؤسسة ليند غاز ورقلة ولتحقيق أهداف الدراسة قمنا باستخدام المنهج الوصفي واعتمدنا على الاستبانة كأداة لجمع البيانات، حيث أجريت الدراسة على عينة غير عشوائية قدرت ب47 عينة من زبائن مؤسسة ليند غاز ورقلة وتم استخدام البرنامج الإحصائي spss v28 لمعالجة البيانات . وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها أن مستوى تطبيق عناصر المزيج التسويقي الأخضر لدى مؤسسة ليند غاز (LINDE GAZ) محل الدراسة هو بدرجة عالية، حسب وجهة نظر زبائنها. كما أظهرت فرضية البحث الأولى والثانية أن هناك إدراك من قبل زبائن مؤسسة ليند غاز لأبعاد التسويق الأخضر وإبعاد الميزة التنافسية وإشارة أن فرضية البحث الثالثة كانت مؤكدة جزئيا.en_US
dc.description.abstractThrough this study, our aim is to highlight the importance and role of green marketing in enhancing the competitive advantage of Linde Gaz Ouargla Company. To achieve the study objectives, we employed a descriptive-analytical approach and relied on a questionnaire as a data collection tool. The study was conducted on a random sample of 47 customers of Linde Gaz Ouargla Company, and the statistical software SPSS was used for data processing. The study yielded several results, the most significant of which is that the level of implementing the elements of the green marketing mix in Linde Gaz Company (LINDE GAZ) is high, according to the perspective of its customers. The first and second research hypotheses also indicated that customers of Linde Gaz Company have an awareness of the dimensions of green marketing and the dimensions of competitive advantage, partially confirming the third research hypothesis.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح – ورقلةen_US
dc.subjectتسويق أخضرen_US
dc.subjectميزة تنافسيةen_US
dc.subjectمزيج تسويقيen_US
dc.subjectترويجen_US
dc.subjectGreen marketing-
dc.subjectCompetitive advantage-
dc.subjectMarketing mix-
dc.subjectPromotion-
dc.titleأثر التسويق الأخضر على الميزة التنافسية "دراسة ميدانية بمِؤسسة ليند غاز ورقلة"en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hamada -haoued mouissa.pdf2,71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.