Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33833
Title: أثــر رأس المال العلاقاتي على الميزة التنافسية "دراسة ميدانية بمؤسسة اتصالات الجزائر وكالة توقر
Authors: بوخلوة, باديس
سليماني, وداد
نجاع, عبد الوافي
Keywords: الإبداع
رأس المال الفكري
التحالفات الإستراتيجية
الميزة التنافسية
الجودة
العلاقة مع الموردين
العلاقة مع الزبائن
رأس المال العلاقاتي
والتسليم
التكلفة
Delivery
Quality
Relational Capital
Intellectual capital
Relationship with suppliers
Relationship with Customer
Competitive Advantage
strategic alliance
Cost
Creativity
Issue Date: 18-Jun-2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح، ورقلة - الجزائر
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز اثر رأس المال العلاقاتي على الميزة التنافسية لعينة من موظفي و عمال مؤسسة اتصالات الجزائر بتقرت، حيث عمد الجانب التطبيقي لمعرفة هذا الأثر من خلال تحليل أبعاد رأس المال العلاقاتي (كمتغير مستقل) على الميزة التنافسية (كمتغير تابع) بالاعتماد على الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات، إذ تمكنا من جمع 82 استبيان صالحة للتحليل الإحصائي، حيث قمنا بتحليل هذه البيانات عن طريق استخدام برنامج التحليل الإحصائي (SPSS) نسخة 26 بالإضافة إلى مجموعة من الأساليب الإحصائية. خلصت الدراسة إلى نتيجة مفادها وجود اثر ايجابي لأبعاد رأس المال العلاقاتي على الميزة التنافسية لمؤسسة اتصالات الجزائر بتقرت، وكذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تصور أفراد عينة الدراسة حول رأس المال العلاقاتي و الميزة التنافسية تعزى إلى المتغيرات الشخصية.
This study aims to highlight the impact of relational capital on the competitive advantage of a sample of employees and workers of the Algeria Telecom Corporation in Touggourt, where the applied side intends to know this effect by analyzing the dimensions of relational capital (as an independent variable) on the competitive advantage (as a dependent variable) based on the questionnaire As a main tool for data collection, we were able to collect 82 valid questionnaires for statistical analysis, where we analyzed these data by using the statistical analysis program (SPSS) version 26 in addition to a set of statistical methods. The study concluded that there is a positive effect of the dimensions of relational capital on the competitive advantage of Algeria Telecom in Touggourt, as well as the absence of statistically significant differences in the perception of the study sample about relational capital and competitive advantage, due to personal variables.
Description: إدارة أعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33833
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
nadjaa-slimani.pdf1,84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.