Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33836
Title: التنشئة الأسرية وإنتاج الهوية الجنسانية لدى تلاميذ مرحلة الثانوي دراسة ميدانية لعينة من طلبة ثانية الثانوي بمدينة تقرت
Authors: بودبزة, ناصر
بوحفص, بثينة
Keywords: الأسرة
التنشئةالأسرية
الهوية
الجنس
النوع
الهوية
الجنسانية
الأوارم الجندرية
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدف البحث المعنون التنشئة الاجتماعية وإنتاج الهوية الجنسانية "هو الإجابة على التساؤل الرئيسي المتمثل في : كيف تؤثر التنشئة الأسرية على الهوية الجنسانية لدى تلاميذ مرحلة الثانوي ؟ وتفرع عن هذا التساؤل إلى ثلاثة تساؤلات جزئية كالآتي: 1. كيف تنقل الأسرة القيم والمعايير لأبناء؟ 2. كيف تعمل الأسرة في توزيع الأدوار الجنسانية؟ 3. هل تساهم مجالات الاجتماعية اخرى في نشر ثقافة المساواة بين الجنسين؟ المدخل النظري: التفاعلية الرمزية (ارفينجغوفمان) المنهج المستخدم: المنهج الكيفي الأدوات المستخدمة لجمع البيانات هي: الملاحظة البسيطة، المقابلة شبه موجهة وطبقت هذه الأدوات على عينة من تلاميذ ثانوي، حيث تم اختيار العينة القصدية تلاميذ علوم تجريبية وأجريت الدراسة على 10تلميذا من كلا جنسين وأسفرت النتائج الدراسة: أن الأسرة تنقل القيم والمعايير لأبناء عن طريق الحوارات والإرشادات، تعمل السلطة الأبوية على توزيع الأدوار الجنسانية وان السلطة تكون للذكور فقط، تعمل المدرسة على المساواة بين الجنسين ولا يوجد فروق فيما بينهم أي تقوم على مبدأ تكافؤ الفرص.
The aim of the research entitled Social Upbringing and the Production of Gender Identity" is to answer the main question represented in: How does family upbringing affect the gender identity of secondary school students? This question was divided into three sub-questions as follows: 1. How does the family transmit values and standards to children? 2. How does the family work in the distribution of gender roles? 3. Do other social fields contribute to spreading the culture of gender equality? Theoretical approach: symbolic interactionism (Irving Goffman) The method used: the qualitative method The tools used for data collection are: simple observation, semi-directed interview These tools were applied to a sample of high school students, where the intended sample was chosen as students of experimental sciences, and the study was conducted on 10 students of both sexes. The results of the study resulted in: The family transmits values and standards to children through dialogues and guidance. Only, the school works on gender equality and there are no differences between them, i.e. it is based on the principle of equal opportunities
Description: التخصص: علم الاجتماع التربية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33836
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bouhafs-bouthaiina.pdf673,23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.