Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33883
Title: علاقة تقدير الذات بالضغط النفسي لدى تلاميذ البكالورياببعض الثانوياتبمدينة توقرت
Authors: أمحمد, يحي حاج
كلثومي, سندس
زيدي, فايزة لميس
Keywords: تقدير الذات
الضغط النفسي
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة طبيعة العلاقة بين تقدير الذات والضغط النفسي لدى تلاميذ البكالوريا بثانوية الأمير عبد القادر بمدينة تقرت, حيث أننا اتبعنا في دراستنا المنهج الوصفي , أما عينة الدراسة بلغ عددها (111) تلميذ وتلميذة بالثانوية , وكان اختيار عينة العرضية , ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم استبيان جاهز لكوبر سميث من إعداد الطالبة رشيد مسعودة (2016) ٫واستبيان الضغط النفسي معد من طرف الباحثةنڨايس كوثر(2018) , حيث تم تطبيقه على مجتمع الدراسة , وبعد التأكد من الخصائص السيكومترية للأدوات من خلال حساب معاملات الصدق والثبات , تم تطبيقها على عينة الدراسة الأساسية , ومعالجة البيانات إحصائيا باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (20) spssوتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية : - مستوى تقدير الذات لدى تلاميذ البكالوريا بثانوية الأمير عبد القادربمدينة تقرت منخفض. - مستوى الضغط النفسي لدى تلاميذ البكالوريابثانوية الأمير عبد القادربمدينة تقرت متوسط. - طبيعة العلاقة بين تقدير الذات والضغط النفسي لدى تلاميذ البكالوريابثانوية الأمير عبد القادربمدينة تقرت سلبية. - لا توجد فروق دالة إحصائيا في الضغط النفسي حسب درجة تقدير الذات لدى تلاميذ البكالوريا بثانوية الأمير عبد القادربمدينة تقرت تعزى لمتغير الجنس (ذكر/أنثى) - لا توجد فروق دالة إحصائيا في الضغط النفسي حسب درجة تقدير الذات لدى تلاميذ البكالوريا بثانوية الأمير عبد القادربمدينة تقرت تعزى لمتغير الشعبة (علوم تجريبية_أدابوفلسفة_اقتصاد_رياضيات) وقد تم تفسيرنتائج الدراسة في ضوء الجانب النظري والدراسات السابقة,وأختتمت الدراسة بتقديم جملة من المقترحات والتوصيات الموجهة للباحثين وعينة الدراسة.
The aim of the current study was to determine the nature of the relationship between self-esteem and psychological stress among high school students at Prince Abdul Qadir Secondary School in Touggourt city. The study followed a descriptive-analytical approach, with a sample size of 111 male and female students from the secondary school. The sample was selected using a convenience sampling method. To achieve the study objectives, a questionnaire developed by student RashedMassouda (2016) for self-esteem and a psychological stress questionnaire developed by researcher NagaisKouthar (2018) were used. These questionnaires were administered to the study population. After ensuring the psychometric properties of the instruments through calculating validity and reliability coefficients, they were applied to the main study sample. Statistical analysis was conducted using the SPSS software, and the study arrived at the following results: - The level of self-esteem among high school students was low. - The level of psychological stress among high school students was moderate. - There is a negative correlation between self-esteem and psychological stress among high school students. - There are no statistically significant differences in psychological stress based on self-esteem levels attributed to gender (male/female). - There are no statistically significant differences in psychological stress based on self-esteem levels attributed to academic track (experimental sciences, literature and philosophy, economics, mathematics). The study's results were interpreted in light of theoretical perspectives and previous studies, and the study concluded by providing a set of suggestions and recommendations for researchers and the study sample.
Description: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33883
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kaltoumi-soundes.pdf2,17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.