Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33886
Title: إشكالية تمويل التعليم العالي في الجزائر وسبل تطويره مع الإشارة إلى تجارب دولية An Econometric Study of the Impact of Tourism on Economic Growth in Algeria During the Period (1995-2019)
Authors: سمير بوعافية
بلال بولطيف
Keywords: Tourism
Economic growth
causation
simultaneous integration
Issue Date: 2023
Series/Report no.: Volume 9, Numéro 1 2023;
Abstract: يعتبر تمويل المؤسسات الجامعية خاصة العمومية منها في الجزائر من أهم المشاكل الذي يعرفها قطاع التعليم العالي، ولذلك تناقش هذه الورقة البحثية مختلف التحديات لإيجاد مصادر متنوعة وبديلة للتمويل الحكومي في قطاع التعليم العالي في الجزائر من خلال قراءة في مختلف طرق التمويل المستخدمة في مجموعة من الدول، واستنتجنا أن هناك تحولا في أساليب تمويل مؤسسات التعليم العالي عبر العالم من التمويل العام إلى التمويل الخاص للتعليم العالي، بينما يتحرك الآخرون نحو التحول التدريجي في اعتماد أنظمة ومصادر جديدة ومختلفة لتقاسم التكلفة وتلبية الطلب المتزايد على التعليم العالي، وغيرها من الأساليب الجديدة التي تم اعتمادها لتمويل مؤسسات التعليم العالي. Abstract: Financing university institutions, especially public ones in Algeria, is one of the most important problems that the higher education sector knows. Therefore, this research paper discusses various challenges to find various alternative sources of government funding in the higher education sector in Algeria through a reading of the various financing methods used in a group of countries, We concluded that there is a shift in the methods of financing higher education institutions across the world from public financing to private financing for higher education, while others are moving towards a gradual shift in adopting new and different systems and sources for cost-sharing and meeting the increasing demand for higher education, and other new methods that have been adopted to finance Institutions of higher education
Description: مجلة الدراسات الالاقتصادية الكمية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33886
ISSN: 2602-5183
Appears in Collections:Number 09 /2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
JQES0905.pdf513,83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.