Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33893
Title: واقع استخدام أساتذة التعليم الثانوي للمقاربة بالكفاءات (دراسة استكشافية ببعض ثانويات مدينة ورقلة)
Authors: باوية, نبيلة
بقي, أمال
بالأطرش, راضية
Keywords: التعليم
الكفاءات
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى محاولة الكشف عن درجة استخدام أساتذة التعليم الثانوية للمقاربة بالكفاءات بمدينة ورقلة،ومعرفة ما إذا كانت هناك فروق في درجة استخدام المقاربة بالكفاءات تعزى لمتغيرات (الجنس،الخبرة المهنية ،التخصص الدراسي)، لذلك اعتمدنا على المنهج الوصفي الاستكشافي لأنه الأنسب لهذا الغرض، ولجمع البيانات تم تصميم أداة للقياس والكشف عن واقع استخدام أساتذة التعليم الثانوي للمقاربة بالكفاءات،تم تطبيق أداة الدراسة المتمثلة في استبيان المعد من طرف، "العرابي محمود" (2011) وبعد تحديد بعض الخصائص السيكومترية للأداة، تم التأكد من صلاحيتها للاستخدام في الدراسة الحالية،تم تطبيقها على عينة قوامها (100) من بينهم أستاذ وأستاذة ببعض الثانويات بمدينة ورقلة،تم اختيارها بالطريقة العرضية،وبعد جمع البيانات وتفريغها تمت المعالجة الإحصائية باستخدام البرنامج الإحصائي للعوم الاجتماعي (spss25) بالاعتماد على اختبار "ت" لعينتين مستقلتين، النسب المئوية،المتوسط الحسابي ،الانحراف المعياري ،معامل الارتباط بيرسون ،معامل ألفا كرونباخ، ولقد أسفرت نتائج الدراسة على ما يلي: - درجة استخدام أساتذة التعليم الثانوي للمقاربة بالكفاءات مرتفعة. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة استخدام أساتذة التعليم الثانوي للمقاربة بالكفاءات تبعا لمتغير الجنس - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة استخدام أساتذة التعليم الثانوي للمقاربة بالكفاءات تبعا لمتغير الخبرة المهنية - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة استخدام أساتذة التعليم الثانوي للمقاربة بالكفاءات تبعا لمتغير التخصص الدراسي.
The purpose of this study is to determine the degree of use of the competency-based approach by secondary school teachers in Ouargla, and to know if there are differences in the degree of use of the competency-based approach according to the variables (gender, professional experience and specialty). In order to verify the authenticity of the hypotheses of this study, we adopted the appropriate exploratory descriptive approach to our study and for the collection of data on the use of the competency-based approach by secondary school teachers we chose a tool measurement from “Al-Orabi Mahmoud” (2011) and that we adapted for our sample. After calculating certain psychometric characteristics of the measurement tool such as validity and reliability, it was confirmed that it is valid for the current study and administered to a deliberate sample of (100) teachers in some high schools in Ouargla. Data were processed using the program (SPSS.25), based on statistical methods; the "T" test for two independent samples, percentages, arithmetic mean, standard deviation, Pearson's correlation coefficient, Cronbach's alpha coefficient. Our study led to the following results: • The level of use of the competency-based approach by secondary school teachers is high. • There are no statistically significant differences in the degree of use of the competency-based approach by secondary school teachers, according to the gender variable. • There are no statistically significant differences in the degree of use of the skills approach by secondary school teachers, according to the professional experience variable. • There are no statistically significant differences in the degree of use of the competency-based approach by secondary school teachers, according to the specialty variable.
Description: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33893
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bellatreche-radia.pdf2,65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.