Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33917
Title: مستوى كل من السلوك العدواني والنشاط الزائد لدى طفل الروضة دراسة ميدانية إستكشافية لعينة من أطفال الرياض في مدينة تقرت
Authors: مخن مجول, سامية
بوخلخال, إيناس
كديدي, مريم
Keywords: مستوى السلوك العدواني
مستوى النشاط الزائد
طفل الروضة
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى كل من السلوك العدواني والنشاط الزائد لدى طفل الروضة من وجهة نظر المربية تبعا لمتغير (الجنس،السن). لإختبار فرضيات هذه الدراسة تم إستخدام المنهج الوصفي الإستكشافي، وطبقت الدراسة على عينة تكونت من 72 طفلا، أما فيما يخص أدوات الدراسة فقد تم تبني كل من مقياس السلوك العدواني والنشاط الزائد الخطبا (2013)، وقد تم التأكد من الخصائص السيكومترية للأداتين، ولمعالجة البيانات إحصائيا تم إستخدامإختبار "ت" لعينة واحدة، المتوسط الحسابي، إختبار "ت" لعينتين مستقلتين.وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1. مستوى كل من السلوك العدواني لدى طفل الروضة من وجهة نظر المربية منخفض. 2. مستوى كل من النشاط الزائد لدى طفل الروضة من وجهة نظر المربية منخفض . 3. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى السلوك العدواني لدى طفل الروضة تعزى لمتغير الجنس. 4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى النشاط الزائد لدى طفل الروضة تعزى لمتغير الجنس . 5. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوىالسلوك العدوانيلدى طفل الروضة تعزى لمتغير السن. 6. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى النشاط الزائد لدى طفل الروضة تعزى لمتغير السن. وقد تم تفسير نتائج فرضيات الدراسة على ضوء الإطار النظري والنظرية السلوكية ومجموعة الدراسات السابقة.
The current study ained to know the level of aggressive behavior and hyperactivity of the kindergarten child from the point of view of the educator، according to the variable (sex، age( to text the hypotheses of this study ، the analytical dexriptivemethod was used ، and the study was applied to a sample of 72 children . as for the study tools ، the aggressive behavion and hyperactivity measure of seech)2013( was adopted ، and the psychometric characteristics of the two children were confirmed . to treat the used .'t' for one sample ، arithmetic mean، 't' text for two independent samples . the study reached the following results : 1. The level of aggressive behavior of the kindergarten child from the point of view of the educator is loz. 2. The level of hyperqctivity of the kindergqrten child from the point of view of the the educator is low. 3. There are no differences in the level of aggressive behavior among kindergartan children due to the dendervariable . 4. There are no differences in the level of hyperadivity of the kindergarten child due to the gender variable . 5. There are no differences in the level of aggressive behavior among kindergarten chileren due to the variable of age . 6. There are no differences in the level of hyperactivity of the kindergarten child due to the variable of age . The results if the study hypotheses were interpreted in the light of the theoretical from ework، behavioral theory ، and a group of previous studies
Description: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33917
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boukhelkhal-inas.pdf2,43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.